2.5.2002 00.00

Fingrid uusii Alajärven sähköaseman Pohjanmaalla

Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj uusii Alajärvellä sijaitsevaa sähköaseman. Maansiirtotyöt asema-alueella ovat käynnistyneet. Pohjanmaan sekä Etelä- ja Pohjois-Suomen välistä sähkönsiirtoa varmentava ja parantava uusimistyö valmistuu kesäkuussa 2003.Alajärven sähköasema valmistui pääosin 70- ja 80-luvuilla. Nyt tehtävät uudistukset eivät laajenna asema-aluetta. Uusittavia laitteistoja ovat mm. 400 MVA:n päämuuntaja sekä aseman kiskojärjestelmä. Uusi päämuuntaja edellyttää kahden uuden kytkinkentän rakentamista. Huhtikuun lopulla asemalla käynnistyivät maansiirtotyöt. Uusi muuntaja siirretään paikoilleen syksyllä. Asema otetaan käyttöön vaiheittain, kokonaan se on käytössä ensi vuoden kesäkuussa. Alueella on rakennusvaiheen aikana tavallista runsaampaa rekka- ja työkoneliikennettä. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 7 miljoonaa euroa. Pääurakoitsija on Fortum Service Oy aliurakoitsijana Eltel Networks Keski Oy, joka vastaa rakennus ja voimajohtotöistä. Aseman uuden päämuuntajan toimittaa ABB Ruotsista ja reaktorit Nokian Capacitors Oy. Lisätietoja:
Projektipäällikkö Tuomo Kouti 030 395 5187, 040 519 5086