7.3.2001 00.00

Suomen vanhin kantaverkkoyhteys uusitaan Imatra-Lappenranta -osuudella

Suomen vanhin kantaverkkoyhteys, Imatra-Turku -voimajohto rakennettiin jo kaksikymmentäluvulla. Teollisuuden investointien myötä johdon Imatran ja Lappeenrannan välinen osuus tarvitsee vahvistusta, joten Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj rakennuttaa ko. välille uuden siirtoyhteyden. Noin 4 miljoonaa euroa (24 miljoonaa markkaa) maksavan uusimishankkeen työt käynnistyivät helmikuussa johto-osuudella Lappeenrannan Luukkalasta Joutsenon Kesolaan.

"Paikalliset teollisuuden investoinnit edellyttävät nykyistä suurempaa sähkötehon siirtotarvetta. Tehoa voitaisiin nostaa nykyistä järeämmillä johtimilla, mutta sitä eivät vanhat rakenteet kestäisi. Niinpä vanha kaksoisjohto puretaan ja nykyiselle johtokadulle rakennetaan uudet virtapiirit uusille pylväille. Nykyiset "rautarouviksi" kutsutut teräsportaalipylväät vaihdetaan harustamattomiin teräspylväisiin", kertoo projektipäällikkö Ritva Laine Fingrid Oyj:stä.

Ritva Laineen mukaan johdon uusiminen aiheuttaa paitsi johtorakenteen muuttumisen, myös pylväspaikkojen ja keskilinjan siirtymisen johtokadulla. "Johtokadun leveys ja linjaus jäävät kuitenkin lähes entiselleen", hän sanoo.

Yhteensä 30,5 kilometrin pituisen johdon uusimistyön tekee Johtotec Oy. Johdon Lappeenrannan ja Joutsenon välinen osuus saadaan käyttöön elokuun loppuun mennessä ja Joutseno-Imatra -osuus vuoden 2002 toukokuuhun mennessä. Vanhaa voimajohtoa ei voida poistaa ennen kuin uusi johto saadaan käyttöön.

Työturvallisuussyistä toinen puoli johtoa pidetään rakentamisen aikana jännitteettömänä, joten keväästä alkaen saattaa Lappeenrannan ja Imatran alueilla esiintyä lisääntynyttä valojen välkyntää.

Projektipäällikkö Ritva Laine 030 395 5134, 040 543 3029
Paikallisvalvoja Pekka Manninen 030 395 5606, 040 072 2112