6.2.2001 00.00

Fingrid uusii sähkönsiirtoyhteyttä Keminmaalta Tornion Röyttään

Suomen päävoimansiirtoverkosta, ns. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj uusii sähkönsiirtoyhteyttä Keminmaalta Tornion Röyttään. AvestaPolarit Oy:n terästehtaan laajennus aiheuttaa muutostarvetta Kyläjoen ja Röytän väliselle 110 kilovoltin (kV) voimajohto-osuudelle. Perustustyöt käynnistyivät tällä viikolla.

Toinen Kyläjoen ja Röytän välisistä voimajohdoista uusitaan. Jo puretulta Alaraumo-Röyttä -johdolta vapautuneelle johtokadun osalle rakennetaan uusi johto-osuus ja sen pohjoispuolinen osuus puretaan.

Voimajohto uusitaan lunastetulle johtokadulle. Työn valmistumista seuraa lunastustoimitus, jossa voimajohdon vaatima käyttöoikeus muutetaan uuden tilanteen mukaiseksi.

Perustustyöt ovat käynnistyneet tällä viikolla. Tavoitteena on saada ne valmiiksi ennen routakauden päättymistä. Voimajohtopylväät pystytetään maalis-huhtikuuna aikana ja johtimet asennetaan huhtikuussa. Koska johtimien liittäminen toisiinsa aiheuttaa hetkellisiä voimakkaita räjähdysääniä liitostyöt tehdään pääosin arkisin kello yhdeksän ja kuudentoista välisenä aikana. Mahdollisesti tarvittavat lisämaadoitukset tehdään syksyllä satokauden jälkeen.

Rakennustyöt on ajoitettu routakaudelle siten, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa maanviljelykselle. Suunnitelman mukaan voimajohto valmistuu toukokuussa. Maanomistajille on ilmoitettu erikseen rakennustyön käynnistymisestä ja hankkeen aikataulusta.

projektipäällikkö Antti Linna, 030 395 5168 tai 040 5227 124