12.10.2000 00.00

Suurmuuntaja siirretään Vaasasta Forssaan erikoiskuljetuksena

ABB Transmit Oy:n kehittämä, jo neljättä sukupolvea edustava Fingrid 2000-malliksi nimetty kantaverkon suurmuuntaja lähti ABB:n Vaasan tehtailta Forssaan perjantaina lokakuun 6. päivänä. Muuntaja matkaa kaksitoista päivää erikoiskuljetuksena, aluksi VR:n suurkuormavaunussa ja siirtokuormauksen jälkeen Kuljetusneliö Oy:n maantiekuljetuksena. Kuljetuksen kokonaispaino on yli 500 tonnia.

Suomen sähköjärjestelmän teknisestä toimivuudesta vastaava kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj hankkii uuden suurmuuntajan pienentämään kantaverkon häviöitä ja varmistamaan Forssan alueen sähkönsiirtoa.

Uutta muuntajaa varten sähköasema-alueelle on rakennettu perustukset ja suoja-allas. Muuntajan verkkoon liittämiseksi aseman nykyisiä 400 ja 110 kilovoltin (kV) kytkinlaitoksia laajennetaan.

Fingrid 2000-malli edustaa kantaverkon 400 kV muuntajissa jo neljättä sukupolvea. Näitä keskenään vaihtokelpoisia suurmuuntajia ABB (aikaisemmin Strömberg) on toimittanut seitsemänkymmentäluvulta alkaen yhteensä yli 30.

Uuden mallin kehittelyssä on hyödynnetty uusinta tekniikkaa, materiaaleja ja ABB:n laajaa suurmuuntajatietämystä. Fingridin kanssa on tehty yhteistyötä jo muuntajan suunnitteluvaiheessa. Edellisen samanlaisen muuntajan ABB Transmit Oy toimitti vuosi sitten Jämsään Toivilan muuntoasemalle.

Perjantaina, lokakuun 6. päivänä 335 tonnia painava suurmuuntaja lastattiin VR:n 230 tonnia painavaan suurkuormavaunuun, joten kuljetuksen kokonaispaino on yli 500 tonnia. Vaunun 32 akselia pitävät akselipainon kohtuullisena. Mellilän asemalta 12 metriä pitkä ja 5,5 metriä korkea muuntaja siirretään maanantaina 16. lokakuuta maanteitse Forssan sähköasemalle, jossa Fortum Service Oy:n asentajat asentavat sen käyttökuntoon.

Jorma Tapio, ABB Transmit Oy, Suurmuuntajat, 010 22 41270
Timo Ristikankare, Fingrid Oyj, 030 395 5163