8.9.1999 00.00

Sähkön siirtomahdollisuudet Venäjältä kaikkien sähkömarkkinaosapuolien käyttöön

Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj tarjoaa 600 megawattia (MW) sähkön siirtomahdollisuuksia Venäjän yhdysjohtojensa kautta vuoden 2001 alusta alkaen. Tuolloin sähkömarkkinoiden käyttöön tulee siirtomahdollisuuksia lisää noin neljää Imatran vesivoimalaitosten sähkön tuotantokykyä vastaava määrä. Jatkuvassa käytössä siirron kokonaishinnaksi tulee noin 2 euroa megawattitunnilta (MWh).

Sähkön tuontimahdollisuuksia vapautuu Imatran Voima Oy:n (nyk. Fortum) kanssa tehtyjen pitkäaikaisten siirtosopimusten päättyessä. Fingrid tarjoaa vapautuvaa siirtomahdollisuutta sähkökaupan markkinaosapuolille yhtäläisin ja tasapuolisin siirto- ja hintaehdoin. Fingridin asiakkaat voivat tässä vaiheessa varata siirtoja kahdesta 300 megawatin erästä. Pienin varausyksikkö on 50 megawattia. Tämän vuoden marraskuussa varataan siirrot 1-10 vuoden mittaisille sopimusjaksoille ja vuoden 2000 maaliskuussa siirrot 1-5 vuoden jaksoille.

Siirtopalvelusta sopiminen edellyttää, että tilaajalla on tuontisopimus venäläisen myyjätahon kanssa. Venäjän puolella siirrettävästä sähköstä on lisäksi oltava Fingridin siirtoehtojen kanssa yhteensopiva käyttötekninen sopimus.

Asiakaspäällikkö Matti Tähtinen 030 395 5180 tai 0400 417 703