6.5.1999 00.00

Fingridin Pernoonkosken sähköaseman perusparannustyö käynnistyi

Suomen sähköjärjestelmän teknisestä toimivuudesta vastaava Fingrid Oyj on aloittanut perusparannustyöt Kotkan pohjoispuolella olevalla Pernoonkosken sähköasemalla. Asemalla uusitaan 110 kilovoltin (kV) kytkinlaitoksen laitteistoja ja rakennetaan huoltotiet kytkinlaitoksen ympärille. Noin 8 miljoonaa markkaa maksava hanke valmistuu marraskuussa.

Kotkan Helilän kylässä sijaitsevalla Fingridin muuntoasemalla uusitaan 110 kV kytkinlaitoksen kiskostoja, suurjännite-erottimet sekä muutamia virta- ja jännitemuuntajia. Samalla uudet moottoriohjatut erottimet liitetään kaukokäyttöjärjestelmään. Huoltotöiden turvallisuutta parannetaan rakentamalla huoltotiet kytkinlaitoksen ympärille.

Perusparannushankkeen aikana asemalla tarvitaan useita käyttökeskeytyksiä. Ne tehdään yöaikana, eivätkä ne näy sähkön kuluttajille, sillä sähkön siirto hoidetaan varasyöttöjen avulla. Mikäli alueella kuitenkin samanaikaisesti esiintyy häiriöitä sähköverkossa, häiriön aiheuttamien sähkökatkosten alueellinen laajuus saattaa olla normaalia käyttötilannetta suurempi.

Varsinaista rakentamista edeltävät asennus- ja purkutyöt käynnistyivät tiistaina 4.5., rakennustyöt käynnistyvät torstaina 6.5. Töiden aikana Laajakoskentiellä on tavanomaista enemmän rekka- ja työkoneliikennettä.

Hankkeen pääurakoitsija on PVO-Engineering Oy. Rakennustyöt tekee Porvoon Maske Oy ja asennukset Suomen Voimatekniikka Oy.

Patrik Lindblad, 030 395 5137, 040 5569 160
Antti Aholaakko, 030 395 4670, 040 5605 255