19.8.1998 00.00
Lehdistötiedotteet

Fingridin uusi suurmuuntaja siirretään raskaskuljetusajoneuvolla ensi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä

Suomen Kantaverkko Oyj:n (Fingrid) Korian uuden 400 kilovoltin suurmuuntajan kuljetus Hollannista Suomen Korialle on loppusuoralla. Ensi lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä järeä, kuljetuskaluston kanssa yli 600 tonnia painava muuntaja siirtyy lopulliselle paikalleen Korian muuntoasemalle. Uusi muuntaja korvaa vuodesta 1977 käytössä olleen aseman toisen päämuuntajan, joka siirretään Alapitkän muuntoasemalle Lapinlahdelle Pohjois-Savoon.

Suurmuuntaja kuljetettiin valmistusmaasta Hollannista laivalla Suomeen. Hangon satamasta muuntaja matkasi erikoisrakenteisessa rautatievaunussa Korian ratapihan siirtokuormauspaikalle, jonne se saapui viime sunnuntaina, 17. elokuuta.

Muuntajaa lastataan parhaillaan raskaskuljetusajoneuvoon ja järeää "konttia" valmistellaan 22.-23. välisenä yönä tapahtuvaa siirtoa varten. Suurmuuntajan mitat ovat 11 x 4 x 6 metriä, painoa kontilla on kuljetuskalustoineen yli 600 tonnia.

Maantiekuljetus vaatii joitakin erityisjärjestelyjä. Korian ratapihan siirtokuormauspaikalta rakennetaan ratapihan ylitystie, joka muuntajien kuljetusten jälkeen puretaan. Muuntoaseman liittymistiellä tehdään myös pintaparannustyö, jossa tietä tiivistetään ja siihen lisätään uusi pintakerros.

Muuntajan kuljetus on ajoitettu yöaikaan tapahtuvaksi, jotta kuljetuksesta aiheutuisi muulle liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa. Noin kahden kilometrin pituinen siirtoreitti ajetaan erittäin hidasta kävelyvauhtia. Muuta liikennettä joudutaan mahdollisesti ohjaamaan pois Korian ratapihan ja muuntoaseman väliseltä reitiltä kuljetuksen ajaksi, koska reitti on Karisuontien, Elimäentien ja Koriantien (mt 364) osalta poikki muutaman tunnin.

Korian nykyinen, yli kaksikymmentä vuotta käytössä ollut suurmuuntaja siirretään vastaavalla tavalla lokakuun alkupäivinä. Vanha muuntaja matkaa Lapinlahdelle Pohjois-Savoon, jossa parhaillaan ovat käynnissä Fingridin Alapitkän aseman laajennustyöt. Korian uuden muuntajan ansiosta asemalle ei toistaiseksi ole tarvetta hankkia kolmatta päämuuntajaa eikä vahvistaa aseman 110 kV kytkinlaitosta. Uuden muuntajan kuormitettavuus on nykyistä suurempi ja senhäviöt jäävät nykyistä pienemmiksi.

Korian uusi muuntaja otetaan käyttöön syyskuun loppupuolella. Alapitkän asemalle siirrettävä vanha muuntaja saadaan käyttöön joulukuussa.

Patrik Lindblad 030 395 5137 tai 040 556 9160