10.6.2021 15.10
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tuotannollinen koekäyttö käynnistyi datahubissa

Datahub-projektissa saavutettiin merkittävä virstanpylväs 10.6.2021, kun kaikkien tuotannollisten tapahtumien koekäyttö aloitettiin keskitetyn tiedonvaihdon ympäristössä, datahubissa. Sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, datahub, otetaan käyttöön 21.2.2022.

Tuotannollinen koekäyttö toteutetaan datahub-järjestelmässä ennen käyttöönottoa kahteen kertaan. Ensimmäinen koekäyttö on nyt käynnissä ja seuraavan koekäytön valmistelut alkavat elokuussa. Koekäytössä tuotannollisia markkinatapahtumia toteutetaan datahubissa kahden viikon ajan.

Tuotannollisella koekäytöllä varmistetaan edellytykset tehokkaasti toimiville sähkömarkkinoille ja todennetaan markkinoiden toimivuus datahubissa. Tuotannollisen koekäytön aluksi varmistettiin tietokonversion tuotannollinen toiminta sekä yhteydet markkinaosapuolten järjestelmien ja datahubin välillä. Tietokonversion jälkeen tuotannollisessa koekäytössä toteutetaan datahub-ympäristössä markkinoiden todellisia tuotannollisia tapahtumia.

”Ensimmäisessä tuotannollisessa koekäytössä on havaittu odotetusti joitakin datahub-järjestelmän korjaustarpeita, joista osa on jo korjattu ja loput laitetaan kuntoon syksyn harjoitukseen mennessä”, kertoi Fingrid Datahubin testauspäällikkö Saku Palanne toimialalle pidetyssä tuotannollisen koekäytön ajankohtaiskatsauksessa. ”Isossa kuvassa tuotannollinen koekäyttö on lähtenyt hyvin käyntiin ja koko toimialalla on innostunut tekemisen meininki”, Palanne jatkaa.

Tuotannollinen koekäyttö päättyy 23.6.2021, jolloin yhteydet datahub-järjestelmään suljetaan ja datahub tyhjennetään tuotannollisesta tiedosta.

Pasi Aho, johtaja, Fingrid Datahub Oy
etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Saku Palanne, testauspäällikkö, Fingrid Datahub Oy
etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Datahub on sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, johon tallennetaan tietoja Suomen 3,8 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta. Datahubin tietoja käyttävät noin 100 sähkön myyjää ja yli 80 jakeluverkkoyhtiötä palvellessaan sähkön käyttäjiä. Työ- ja elinkeinoministeriö pyysi huhtikuussa 2015 Fingridiä käynnistämään hankkeen toteutuksen.

Fingrid Datahub Oy on Fingrid Oyj:n täysin omistama tytäryhtiö, joka on perustettu hoitamaan datahubiin liittyvää operatiivista toimintaa. Tytäryhtiön keskeisinä tehtävinä on tarjota ja kehittää sähkömarkkinoiden keskitettyä tiedonvaihtopalvelua ja siihen liittyviä muita palveluja sähkömarkkinaosapuolille sekä hallinnoida sähkömarkkinoiden tarvitsemaa rekisteröityä tietoa.