13.8.2019 09.00
Ajankohtaista

Fingrid hakee uusia ideoita vikojen havainnointiin radiotaajuisella mittausmenetelmällä

Fingrid käynnistää innovaatiohaasteen radiotaajuisesta mittausmenetelmästä, jolla voidaan tunnistaa sähköasemien vikaantuneita laitteita. Innovaatiohaaste tarjoaa valituille ehdotuksille mahdollisuuden idean jatkokehitykseen aidossa ympäristössä, tukea idean kaupallistamiseen sekä pitkäjänteisen kumppanuuden Fingridin kanssa. Haku toteutetaan yhteistyössä Spinversen kanssa. Ehdotukset pyydetään lähettämään viimeistään 20.9.

Fingridin toiminnan kustannustehokkuus ja verkon käyttövarmuus ovat alan kärkitasoa kansainvälisten vertailututkimusten mukaan. Tavoitteenamme on kansainvälinen edelläkävijyys, minkä vuoksi kehitämme toimintaamme jatkuvasti – nyt myös innovaatiohaasteen avulla.

Nyt käynnistetyssä innovaatiohaasteessa haemme kustannustehokkaita ratkaisuja sähköasemilla olevien vikaantuneiden laitteiden tunnistamiseen jatkuva-aikaisella radiotaajuisella mittausmenetelmällä

Kunnossapito on siirtymävaiheessa kohti kunto- ja riskiperusteista ylläpitomallia. Muutoksella halutaan varmentaa korkea käyttövarmuus, tehokkaampi sähköverkon käytettävyys ja kunnossapitotöiden optimaalinen kohdentaminen. Laitteiden kuntotilaan halutaan entistä parempi näkyvyys. Muutos edellyttää uusia mittausmenetelmiä ja -käytäntöjä, joita nyt etsimme.

Millaisia ideoita haemme?

• Ehdotuksen tulee liittyä mittausteknologiaan hyödyntäen edullisia langattomia sensoreita radiotaajuushäiriöiden (osittaispurkauksien) jatkuvaan monitorointiin.
  • Ratkaisun ei tarvitse olla suoraan käyttökelpoinen, mutta sen tulee olla pilotoitavissa 6-12 kk:n kuluessa.
  • Valmiit ja kaupallistetut ratkaisut ovat myös tervetulleita.
  • Tulevan partnerin tulee olla valmis nopeaan, innovatiiviseen ja avoimeen yhteistyöhön Fingridin kanssa.
  • Toivomme ideoilta selkeää kuvausta, jossa kerrotaan niiden hyödynnettävyys sekä toteutettavuus Fingridin kannalta.
  • Myös rohkeat ehdotukset tervetulleita!

Lue tarkempi kuvaus oheisesta taustamateriaalista

Mitä tarjoamme?

• Mahdollisuuden jatkokehittää ratkaisua aidossa käyttöympäristössä Fingridin kanssa.
  • Maailmanluokan asiantuntemuksen sähköasemalaitteiden kunnonvalvonnan kehittämisessä.
  • Mahdollisuuden uusiin asiakkuuksiin sekä Suomessa että kansainvälisesti.
  • Mahdollisuuden 10 000 - 30 000 euron kehitysrahoitukseen.
  • Pilotointivaiheen jälkeen mahdollisuuden laajempaan konkreettiseen toteutusprojektiin ja pitkäjänteiseen kumppanuuteen Fingridin kanssa.
  • Erinomaisen kansainvälisen referenssin. Myös julkaisut ja tieteelliset artikkelit mahdollisia. Aikaisemmista kisoista on kerrottu mm. Tekniikka&Talous –lehdessä.

Valitsemme ideakuvausten perusteella enintään kahdeksan toimijaa, joiden kanssa projekti-ideoita kehitetään edelleen yhteistyössä fingridiläisten kanssa. Partnerihaku huipentuu yritysten esityksiin, joiden perusteella Fingrid valitsee partnerit jatkohankkeeseen.

Lähetä määrämuotoinen hakemus 20.9.2019 mennessä tästä

Hakemuksen arviointikriteerit ovat ratkaisun toteutettavuus, teknologian valmiusaste sekä hakijan uskottavuus kuten referenssit, osaaminen ja kyky nopeatempoiseen kehitystyöhön.

Haku toteutetaan yhteistyössä innovaatiokonsultointiyhtiö Spinversen kanssa.

Aikataulu

1. Ehdotusten jättäminen 13.8.2019 – 20.9.2019.
  2. Valintaprosessin tulosten ilmoittaminen osallistujille 30.9.2019 mennessä.
  3. Valittujen yritysten sparraaminen, projekti-ideoiden syventäminen ja kehittäminen yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa lokakuun aikana 2019.
  4. Valitut yritykset esittelevät ideansa Fingridille lokakuussa 2019.
  5. Mahdollinen kehitysprojekti valittujen yritysten kanssa marraskuusta 2019 eteenpäin.

Tuomas Laitinen, projektipäällikkö, Fingrid Oyj, puh. +358 40 519 5085, tuomas.laitinen(at)fingrid.fi

Juha Riikonen, Senior Consultant, Spinverse Oy, puh. +358 50 566 9686, juha.riikonen(at)spinverse.com

Lisätietoja Spinversestä: www.spinverse.com