7.3.2016 10.10
Ajankohtaista, Projektit

Metsä Groupin biotuotetehdas liitetään kantaverkkoon Koiviston sähköaseman kautta - Fingrid laajentaa Koiviston ja Vihtavuoren sähköasemia

Metsä Group rakentaa uuden biotuotetehtaan Äänekoskelle. Kyseessä on metsäteollisuuden historian suurin investointi, 1,2 miljardia euroa. Tehtaan sähköenergian omavaraisuusaste on 240 %, ja sähkön kokonaistuotanto 1 800 GWh vuodessa. Uusi tehdas muuttaa kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n sähkönsiirtoverkon kuormitusta alueella merkittävästi, sillä se tuottaa sähkötehoa kantaverkkoon suurimmillaan jopa 280 MW, tämä vastaa esimerkiksi noin 50 000 tavallisen sähkösaunan yhtäaikaista tehoa.
Biotuotetehtaan rakentamisen johdosta Fingrid laajentaa Äänekosken Koiviston ja Laukaan Vihtavuoren sähköasemia. Koiviston 110 kilovoltin sähköasemalle rakennetaan toinen pääkisko ja kytkinlaitosta laajennetaan johtolähtö- ja kiskokatkaisijakentällä. Lisäksi nykyinen kiskokatkaisijakenttä muutetaan johtolähtökentäksi. Uudet johtolähtökentät tarvitaan uusia voimajohtoja varten, joista toinen tulee rakenteilla olevalta biotuotetehtaalta, ja toinen Fingridin Vihtavuoren sähköasemalta Koiviston asemalle. Samassa yhteydessä Vihtavuoren sähköasemaa laajennetaan yhdellä 110 kV lisäkentällä. Biotuotetehtaalta Koiviston sähköasemalle tulevan voimajohdon rakennuttamisesta vastaa Metsä Group ja Vihtavuoresta Koiviston asemalle suunnitteilla olevan voimajohdon rakennuttamisesta Fingrid.

Edellä mainitun Vihtavuori - Koivisto -voimajohtoreitin pituus on noin 26 km ja se sijoittuu koko matkaltaan olemassa olevien voimajohtojen rinnalle, leventäen nykyistä johtoaluetta noin 20 metrillä. Voimajohdon rakentaminen on tarkoitus toteuttaa vuosien 2016 - 2017 aikana.

Sähköasemien laajennustyöt alkavat keväällä 2016 ja valmistuvat alkuvuodesta 2017.
Molempien sähköasemalaajennusten pääurakoitsijana toimii ylivieskalainen TMV Service Oy.

Fingridin sähköasemahankkeen projektipäällikkö Petri Hämäläinen, puh. 030 395 5246
Fingridin voimajohtohankkeen projektipäällikkö Hannu Kuikka, puh. 030 395 5216