9.3.2015 09.50
Voimajärjestelmä, Ajankohtaista

Sähköautojen käyttöä reserveinä testattiin Lappeenrannassa

Torstaina 5.3.2015 testattiin sähköautojen käyttöä voimajärjestelmän reserveinä menestyksekkäästi. Testit olivat osa laajempaa sähköisen liikenteen hanketta, jossa kehitetään uutta liiketoimintaa sähköajoneuvojen ympärille. Testit vahvistavat näkemystä siitä, että myös kotilatauspisteet ovat toteutettavissa älykkäästi eli hinta- tai taajuussignaalilla ohjattavina.

​Testien perusteella sähköautojen latausjärjestelmät eivät ole este sähköautojen käyttämisessä voimajärjestelmän reserveinä. Sähköautojen latausta voidaan ohjata muutaman sekunnin viiveellä komponenttikustannuksiltaan joidenkin kymmenien eurojen tekniikalla ilman että latauslaitteisiin tai sähköautoihin tehdään mitään muutoksia. Liitteenä on videoklippi sähköauton käytöstä taajuusohjattuna käyttöreservinä ja kuvia tapahtumasta.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston Green Kampuksella tehdyssä kenttäkokeessa ohjattiin sähköautojen latausta LUT:n energiahallintajärjestelmän sekä Elenian älykkään sähkömittarin (AMR) välityksellä yleisimmillä Suomessa myydyillä ladattavilla sähköautoilla Nissan Leaf, Tesla, Mitsubishi Outlander ja Opel Ampera. Mukana kenttäkokeessa olivat Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Liikennevirta Oy, Siemens Oy, Elenia Oy, Vantaan Energia, EERA Oy ja Fingrid.Geiger.

Lisätiedot (Fingrid Oyj):
Risto Lindroos, p. 030 395 5139
Jonne Jäppinen, p. 030 395 4225