18.12.2013 11.15
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat, Sähköjärjestelmä

Kohti pohjoismaista taseselvitystä

​Kantaverkkoyhtiöt Fingrid, Statnett ja Svenska Kraftnät ovat ottaneet suuren askeleen kohti pohjoismaista taseselvitystä perustamalla yhteisen palveluyhtiön eSett Oy:n. Uuden yhtiön tavoitteena on tarjota tasepalveluja Suomen, Norjan ja Ruotsin sähkömarkkinoiden osapuolille vuoden 2015 toisella vuosipuoliskolla. Yhtiö pyrkii helpottamaan Suomen, Norjan ja Ruotsin sähkömarkkinoille pääsyä tasapuolisten ja yhteisten taseselvityssääntöjen avulla. Näin kilpailu maiden sähkömarkkinoilla lisääntyy ja markkinaosapuolten pitkän aikavälin kulut pienenevät, ja samalla tasoitetaan tietä pohjoismaisille loppukäyttäjämarkkinoille.
Ennen taseselvitystoiminnan alkamista vuonna 2015 eSett keskittyy tarvittavien prosessien ja teknologian rakentamiseen. Yhtiö allekirjoitti 2.12.2013 sopimuksen tšekkiläisen Unicorn Systems a.s:n kanssa. Unicorn Systems toimittaa eSett Oy:lle tietoteknisen selvitysjärjestelmän ja perusinfrastruktuurin, johon kuuluvat mm. laskutus- ja kirjanpitojärjestelmät sekä viestipalvelu.

Yhtiön kotipaikka on Helsinki, ja toimitusjohtajaksi nimitettiin Minnakaisa Ahonen Fingridiltä.

- Olemme iloisia voidessamme ottaa tämän suuren ja tärkeän askeleen kohti yhteispohjoismaisia loppukäyttäjämarkkinoita, sanoo varatoimitusjohtaja Ole Jacob Høyland.  Uskomme vakaasti, että näin parannamme naapurivaltioiden välisten markkinoiden kilpailukykyä ja toimivuutta.

Toimitusjohtaja Minnakaisa Ahonen, puh. 030 395 5257

Statnett: Ole Jacob Høyland, puh. +47 909 86719
Fingrid: Juha Kekkonen, puh. 030 395 5120
Svenska Kraftnät: Tania Pinzon, puh. +46(0)8-475 82 88

Taseselvitys
Taseselvityksen tarkoituksena on varmistaa sähkömarkkinoiden taloudellinen tasapaino.
Tehotasapainot lasketaan tunneittain jokaiselle tasevastaavalle suunnitelmien/kauppojen ja kulutuksen/tuotannon perusteella. Jokainen osapuoli on taloudellisesti vastuussa taseensa epätasapainosta, jos toteuma poikkeaa suunnitellusta.