27.11.2013 15.00
Pörssitiedotteet, Ajankohtaista

Fingrid ja Elering Estlink 1 -sähkökaapelin uusiksi omistajiksi

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ja Viron kantaverkkoyhtiö Elering ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen Estlink 1 -sähkönsiirtoyhteyden ostamisesta tehden näistä verkkoyhtiöistä merikaapelin omistajia 30.12.2013 lähtien. Sopimuksen kokonaiskustannukset ovat 77,6 miljoonaa euroa.​
Kantaverkkoyhtiöt ovat aikaisemmin vuokranneet siirtoyhteyden kapasiteetin kaapelin omistajilta AS Nordic Energy Linkiltä ("NEL") ja sen tytäryhtiöltä N.E.L. Finland Oy:ltä. NELin osakkeenomistajat ovat puolestaan Eesti Energia AS (39,9 %), AS Latvenergo (25 %), Lietuvos Energijos Gamyba AB (25 %) ja Finestlink Oy (10,1 %).

Sähkönsiirtoyhteyden omistus siirtyy kantaverkkoyhtiöille tämän vuoden loppuun mennessä, kun kaupalle on saatu Viron kilpailuviranomaisen hyväksyntä. Vuodenvaihteen jälkeen Estlink 1:n omistus jakautuu tasan Fingridin (50 %) ja Eleringin (50 %) kesken.

Vuoden 2006 lopulla käyttöönotettu Estlink 1 on ensimmäinen sähkönsiirtoyhteys Baltian ja Pohjoismaiden välillä. Siirtoyhteyden perustivat virolainen Eesti Energia, latvialainen Latvenergo, liettualainen Lietuvos Energijos Gamyba ja suomalainen Finestlink (Pohjolan Voiman ja Helsingin Energian yhteinen yritys).

Estlink 1:n kapasiteetti on 350 megawattia. Kaapelin kokonaispituus on 210 kilometriä (kaksi 105 kilometrin pituista vierekkäistä kaapelia), mistä 148 km on merikaapelia ja 62 km maakaapelia.

Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, puh. 030 395 5140
Fingridin varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 030 395 5129