15.8.2012 12.00

Kooste kantaverkon häiriöistä kesällä 2012

Kuluneen kesän häiriömäärä on ollut huomattavasti pienempi kuin aiempina vuosina. Luonnonilmiöstä ukkonen aiheuttaa eniten häiriöitä kantaverkkoon, mutta ukkosenkin aiheuttamia häiriöitä on ollut tänä vuonna noin puolet siitä, mitä viime vuonna. Muut luonnonilmiöt kuten myrskyt tai runsaat sateet eivät juurikaan aiheuta häiriöitä kantaverkossa.
Kantaverkon siirtovarmuus onkin ollut vuoden ensimmäisellä puoliskolla ennätyksellisen hyvä. Häiriökeskeytysten määrä liittymispisteitä kohden on alhainen ja häiriökeskeytysten kestoajat ovat olleet lyhyitä. Keskeytysten aiheuttama haitta on ollut siten erittäin vähäinen.

Kantaverkon käyttötilanne on kuitenkin kesällä ollut haastava, sillä runsaan vesivoimatarjonnan vuoksi sähkön tuonti Ruotsista on suurta sekä siirto pohjoisesta etelään on huipussaan. Samaan aikaan on meneillään verkon rakennus- ja kunnossapitotöitä eri puolilla Suomea.

Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan alueella on meneillään töitä sangen paljon eikä häiriöiltä ole siellä valitettavasti täysin vältytty. Merkittävin häiriöistä sattui Vaasan alueella 13.8., jolloin 63.000 ihmistä joutui sähköttömäksi. Kantaverkon tila onnistuttiin häiriön jälkeen palauttamaan normaaliksi varsin nopeasti yhdeksässä minuutissa.

Kriittinen tilanne kantaverkon kannalta koettiin elokuun alkupäivinä Alajärvellä, jossa töiden yhteydessä tapahtui kiskovika ja kolme kantaverkon 400 kilovoltin johtoa laukesivat pois käytöstä. Siirtotilanne saatiin kuitenkin hallintaan kaasuturbiineja käynnistämällä ja kytkemällä johdot käyttöön nopeasti tapahtuman jälkeen. Aiemmin kesällä, heinäkuun alussa, jännitemuuntaja räjähti Rauman asemalla, minkä vuoksi Fenno-Skan 1 tasasähköyhteys putosi pois käytöstä ja tapahtumasta aiheutui 400 kV kiskovika. Häiriö aiheutti keskeytyksiä lähialueiden asiakkaiden prosesseihin, mutta henkilövahingoilta vältyttiin ja rikkoutuneen jännitemuuntajan tilalle saatiin korvaava laite nopeasti.