29.3.2010 00.00

Fingrid palkintopaikalle kansainvälisessä vertailussa

Fingrid nousi mitalisijoille kansainvälisessä ITOMS (International Transmission Operations and Maintenance Study) vertailussa jo kahdeksannen kerran peräkkäin. Ensimmäinen kantaverkkoalan kansainvälinen kunnossapitovertailu järjestettiin 16 vuotta sitten, ja sen jälkeen toiminnan laatua, tehokkuutta ja taloudellisuutta on vertailtu kahden vuoden välein.Kyseessä ei kuitenkaan ole kilpailu kantaverkkotoiminnan paremmuudesta vaan siinä etsitään parhaita toimintatapoja ja -menetelmiä sekä otetaan oppia toisista. Fingrid menestyi sekä sähköasema- että voimajohtokunnossapidon arvioissa. Yhtiö sai erinomaiset arvosanat siitäkin huolimatta, että yhtiöllä on meneillään kalliita kunnossapitotoimenpiteitä. Toimenpiteet kohdistuvat tehomuuntajien perushuoltoihin sähköasemapuolella ja haruskorroosion pysäytykseen voimajohtopuolella. - Toki toimintaa voi aina parantaa. Kehitämme jatkuvasti kunnossapitotoimenpiteitä yhdessä palvelutoimittajien kanssa, kertoo kunnossapitopäällikkö Marcus Stenstrand. Fingridin kantaverkkotariffi on yksi Euroopan alhaisimmista ja käyttövarmuus on erittäin korkea. Selitys Fingridin hyvään menestymiseen ITOMS vertailuissa löytyy yhtiön valitsemista toimintamalleista ja toimialan historiasta Suomessa. Kantaverkkotoiminta yhtiöitettiin voimayhtiöissä kansainvälisen sähkömarkkinakehityksen alkuvuosina, minkä seurauksena kilpailuttaminen ja keskittyminen ydinosaamiseen ovat tuoneet merkittäviä säästöjä. Lisätietoja: Jari Helander, p. 030 395 5107