Fingrid mukana laajassa tutkimushankeessa, jossa selvitetään älykkään sähköverkon palveluita

Sähkötutkimuspooli ja laaja joukko energia-alan yrityksiä ovat aloittaneet monivuotisen tutkimushankkeen, joka selvittää älykkään sähkönmittauksen avaamia mahdollisuuksia osana älykästä sähköverkkoa. Tavoitteena on tutkia miten uusiin mittauksiin liittyviä toimintoja voidaan hyödyntää sähköverkon hallinnassa, tehokkaammassa vikapalvelussa, sähkömarkkinoiden toimivuuden tehostamisessa sekä energiatehokkuuteen kannustavissa palveluissa.

Tutkimusprojektin toteuttavat yhteistyössä Tampereen teknillisen yliopiston, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja VTT:n tutkimusryhmät. Projektin kokonaiskustannukset ovat noin 1,3 miljoonaa euroa.

Hankkeen päärahoittaja on Tekes. Sähkötutkimuspoolin lisäksi projektiin osallistuu muita alan toimijoita.

Entisestään laajeneva hajautettu sähköntuotanto sekä kysynnän jouston vaatimukset edellyttävät sähköverkolta ja asiakkaiden sähkömittaukselta uusia älykkäitä toimintoja. Tulevaisuuden älykkäät sähköverkot mahdollistavat mm. hajautetun tuotannon verkkoon liittämisen, sen hallinnan, kuorman ohjauksen ja kysynnän jouston sekä tehokkaamman sähköverkon automaattisen hallinnan. Tutkimuksen kannalta keskeisessä roolissa on erityisesti asiakkaiden mittaroinnin kehittäminen.

Älykkäitä mittareita kehitetty kauan

Sähkömittareita on kehitetty jo pitkään älykkäiksi mittalaitteiksi, joiden tuottamaa tietoa voidaan tulevaisuudessa laajasti hyödyntää perinteisen energiamittauksen lisäksi koko sähkönjakelun kehittämiseen. Älykkäät sähköverkot ovat aktiivisen tutkimuksen ja kehityksen kohteena laajalti myös EU:n eri tutkimushankkeissa.

Nyt Suomessa toteutettavan tutkimusprojektin tavoitteena on määritellä ja demonstroida uuden sukupolven energiamittareiden teknisiä ratkaisuja, asiakasrajapintaan liittyviä toimintoja, erilaisten teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä sekä erilaisia liiketoimintamalleja verkon hallinnassa ja sähkömarkkinoiden toiminnoissa. Tutkimusprojektissa syvennytään useisiin eri kehitysalueisiin.

Hankkeessa tutkitaan mm. sähkönjakelun käyttövarmuuden parantamista ja vikapalvelun tehostamista, sähkön älymittaukseen liittyviä toimintoja ja hajautetun tuotannon verkkoliityntää. Selvitettävänä on myös ladattavien hybridi- ja sähköautojen verkosto- ja sähkömarkkinavaikutukset, asiakkaan kuorman ohjaus ja kysynnän jouston teknologiset ratkaisut.

Lisäksi tutkitaan markkinapohjaisen kuorman ohjauksen liiketoimintamalleja sekä energiansäästöä ja -tehokkuutta tukevia toimintoja ja palveluita. Projektista saadaan myös tietoa asiakasrajapinnan mittaustietojen ja -toimintojen hyödyntämisestä jakeluverkon hallinnassa, sen suunnittelussa sekä verkosto-omaisuuden hallinnassa.

Uusia palveluja asiakkaille

Kehittyvät palvelut tarjoavat asiakkaille uusia mahdollisuuksia mm. aktiivisesti osallistua sähkömarkkinoiden tehostamiseen, parantaa energian käytön tehokkuutta ja vaikkapa siirtyä ladattavan hybridiauton käyttöön.

Sähköyhtiöille avautuu mahdollisuuksia kehittää esimerkiksi reaaliaikaista sähkön hinnoittelua ja kysynnän joustoon perustuvia uusia tuotteita. Teollisille toimijoille, kuten laitevalmistajille, tietoliikenne- ja tietojärjestelmätoimittajille sekä palveluntarjoajille älykäs etämittaus avaa uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiselle.

Lisätiedot:
Pertti Järventausta, Tampereen teknillinen yliopisto, tutkimusprojektin koordinaattori
email: pertti.jarventausta@tut.fi, puh. 040 549 2384

Voitto Keski-Vinkka, Sähkötutkimuspooli