15.11.2004 00.00

Fingridin suurmuuntaja siirretään Vaasasta Keminmaan sähköasemalle

Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj laajentaa Keminmaan sähköasemaa. Aseman uusi suurmuuntaja kuljetetaan maanantaina 22.11. erikoismaantiekuljetuksena Kemin Laurilan ratapihalta Keminmaan sähköasemalle. Kuljetus aiheuttaa reitin varrella erityisjärjestelyjä liikenteessä.

Keminmaan sähköasemaa laajennetaan mm. uudella 400 MVA päämuuntajalla ja sen edellyttämillä kytkinkentillä. Joulukuussa valmistuva asemalaajennus varmentaa Tornionjokilaakson alueen ja teollisuuslaitosten sähkönsyöttöä.

Uusi muuntaja siirretään ensi viikonlopun aikana rautatiekuljetuksena ABB Oy:n Vaasan tehtaalta Laurilan ratapihalle Kemiin. Maanantaina 22.11. muuntaja matkaa Kemistä Keminmaalle erikoismaantiekuljetuksena. Kuljetuskalustoineen liki neljäsataa tonnia painavalla muuntajalla on pituutta 12, leveyttä 4 ja korkeutta 5,3 metriä. Tieliikelaitos tekee tiellä yt 19534 kuljetukseen liittyviä kunnostustöitä 18.-19.11. Erikoiskuljetuksen hoitaa Kuljetusneliö Oy.

Keskimäärin kävelyvauhtia etenevä maanantainen kuljetus Laurilan ratapiha - Ratatie - yt 19575 - yt 19534 - vt 4 - Lammaskoskentie - Mykäntie - Keminmaan muuntoasema aiheuttaa reitin varrella lyhyitä muun liikenteen katkoksia. Kuljetus Laurilan ratapihalta käynnistyy noin klo 9.

Fingrid Oyj
Risto Ryynänen, 030 395 5219 tai 040 519 5093 Kuljetusneliö Oy