2.10.2003 00.00

Fingrid laajentaa Keminmaan sähköasemaa

Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj laajentaa Keminmaan sähköasemaa. Noin 2,8 miljoonaa euroa maksavan uusimistyön pääurakoitsija on Fortum Service Oy. Laajennustyö valmistuu vuoden 2004 lopulla.

Keminmaan 400/110/20 sähköasema on tärkeä liityntäpiste Ruotsiin ja sen kautta syötetään sähköä myös AvestaPolarit Stainless Oy:n Tornion terästehtaille. Laajennuksella varmennetaan Tornionjokilaakson alueen ja tehtaiden sähkönsyöttöä.

Asemalle tulee uusi 400 MVA päämuuntaja, siihen liittyvät kytkinkentät ja toisiojärjestelmät. Samalla tehdään voimajohtojärjestelyjä Selleen 400 kV johdolle sekä 110 kV varayhteydelle. Muuntajan kuljettamista varten rakennetaan kevyt siirtokuormauspaikka Laurilan seisakkeelle sekä parannetaan muuntajan kuljetusreitin tieosuutta.

Hanke kilpailutettiin EU:n ilmoitussääntöjen mukaisella neuvottelumenettelyllä. Asemalle tulevan päämuuntajan Fingrid on tilannut erikseen ABB Oy:ltä.

Maanrakennustyöt käynnistyvät ensi kevään aikana ja asennustyöhön päästään kesällä 2004. Aseman käyttöönotto tapahtuu vaiheittain siten, että laajennus on lopullisesti käytössä marraskuussa 2004. Töiden aikana alueella on tavallista runsaampaa rekka- ja työkoneliikennettä.

Projektipäällikkö Risto Ryynänen, 030 395 5219, 040 519 5093