7.1.2003 00.00

Antti Nurmesniemen 75-vuotisjuhlanäyttely Sanomatalossa

Muotoilija, professori Antti Nurmesniemen 75-vuotisjuhlanäyttely "Suuret linjat" avautuu yleisölle Helsingissä, Sanomatalon Mediatorilla 10.1. alkaen. Näyttely on kooste Studio Nurmesniemen kymmenen viime vuoden aikana suunnittelemista suurjännitteisen sähkönsiirron voimajohtopylväistä.

Suurten maisemaa halkovien voimajohtorakenteiden muotoilutyö on ollut maailmanlaajuisesti uraauurtavaa. Tästä on osoituksena mm. Chigagon Athenaeum-museon arvostettu Good Design -vuosikilpailun muotoilupalkinto vuonna 1999.

Studio Nurmesniemen suunnittelemien voimajohtopylväiden muotokieli on pelkistettyä, kuiskaten puhuttelevaa linjakkuutta - suuria linjoja. Pylväiden tehtävä osana voimansiirtojärjestelmää on tärkeä - suorastaan elintärkeä - ja niiden toiminnallisuus on luonnollisesti ollut suunnittelutyön ensisijainen lähtökohta. Esteettisyys suuren mittakaavan esineissä on usein karsimista, niin pylväissäkin. Taustamaisemaansa ja rakennettuun ympäristöön sovitetut muodot ovat tekniikan estetiikkaa puhtaimmillaan.

Ensimmäiset maisemapylväät syntyivät jo 1990-luvun alussa. Turun Hirvensaloon, merenrantamaisemaan kohosi kuuden pylvään sarja osaksi Pro Cultura-säätiön ympäristöprojektia "Turku, eurooppalainen kuvanveistokaupunki". Muutamaa vuotta myöhemmin Espooseen rakennettu eritasoliittymä sai maamerkikseen uniikin ympäristötaideteoksen, kolmen 400 kilovoltin (kV) pylvään kokonaisuuden "Espoon sinikurjet". Sittemmin maisemaan sovitettuja pylväitä on tehty mm. Vantaalle, Hämeenlinnaan, Jyväskylään, Porvooseen, Laukaalle, Ouluun ja Lohjan Virkkalaan.

Myös Helsinki on saamassa omat maisemapylväänsä kun Studio Nurmesniemen Helsingin Energialle suunnittelemat "merimerkin henkiset" maisemapylväät pystytetään Salmisaaren ja Meilahden väliselle merialueelle vielä tämän vuoden aikana. Teräsputkirakenteiset, sinisävyisiksi maalatut pylväät pystytetään noin 500 metrin välein osaksi uusittavaa Salmisaaren ja Meilahden sähköasemien välistä 110 kV voimajohtoa. Johdon uusinta parantaa Helsingin lounaisosien ja kantakaupungin sähkönjakeluvarmuutta ja lisää myös sähkönsiirtokapasiteettia.

Antti Nurmesniemen emalinen kahvipannu on klassikko, samoin kuin hänen olympiavuonna 1952 Palace-hotellille muotoilemansa saunajakkara ja yhdessä Börje Rajalinin kanssa suunnittelemansa punaoranssit metrovaunut. Viimeisen kymmenen vuoden ajan Nurmesniemen suunnittelutyö on keskittynyt suuren mittakaavan "esineisiin", voimajohtorakenteisiin. Vielä tänään ne ovat vihjeitä tulevaisuudesta, huomenna arvatenkin infrastruktuurin ikivihreitä klassikoita.

Suuret linjat -näyttely on yleisölle avoinna Helsingissä, Sanomatalon Mediatorilla 10.-26.1.2003 Mediatorin aukioloaikoina. Esillä on luonnoksia ja kuvia professori Antti Nurmesniemen suunnittelemista maisemapylväistä - suurista linjoista.

Näyttelyn ovat tuottaneet valtakunnan päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj ja Helsingin Energia. Näyttelyn ovat suunnitelleet professori Antti Nurmesniemi sekä sisustusarkkitehdit Jorma Valkama ja Ari Jääskö, Konehuone.

Leni Lustre-Pere, Fingrid Oyj 0400 438 604
Martti Hyvönen, Helsingin Energia 050 364 8840