3.3.2023 10.57
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Fingridin sähköjärjestelmävisio esitellään webinaarissa 22.3.

Fingrid järjestää keskiviikkona 22.3. klo 9.00-10.30 sidosryhmäwebinaarin, jossa esittelemme sähköjärjestelmävision viimeistellyt skenaariot sekä esiin nousseet verkon vahvistustarpeet. Käsittelemme webinaarissa myös energiamurroksen asettamia tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia niin kantaverkon rakentamiselle, sähkömarkkinoille kuin järjestelmän tekniselle toiminalle.

Kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, käynnissä oleva energiamurros sekä sähköistyvä tulevaisuus haastavat sähköjärjestelmää ja -markkinoita. Samalla energiamurros on valtava mahdollisuus suomalaiselle teollisuudelle ja yhteiskunnalle.

Fingrid on työstänyt sähköjärjestelmävision hiilineutraalille ja kilpailukykyiselle Suomelle. Syksyllä 2022 esittelimme luonnokset neljästä erilaisesta tulevaisuusskenaariosta, joihin pyysimme myös sidosryhmiltä kommentteja. Sähköjärjestelmävisiotyö esittelee skenaarioiden kautta Suomen mahdollisuuksia energiamurroksessa tulevina vuosikymmeninä. Visiotyön tarkoituksena on nostaa keskusteluun tulevaisuuden tarpeita, haasteita ja mahdollisuuksia, joita energiamurros tuo mukanaan.

Visiotyön pohjana toimii neljä erilaista tulevaisuusskenaariota, jotka esittävät sähköjärjestelmän kehityspolkuja vuosille 2035 ja 2045. Skenaarioiden pohjalta on edelleen selvitetty, millaista kantaverkkoa kukin skenaario tarvitsee.

Webinaari järjestetään keskiviikkona 22.3. klo 9.00 – 10.30. Webinaariin mahtuu 250 ensimmäistä ilmoittautunutta. Webinaarin tallenne on vapaasti katsottavissa myöhemmin Fingridin verkkosivuilla.

Rekisteröidy webinaariin >

Lämpimästi tervetuloa!

Mikko Heikkilä, strategisen verkkosuunnittelun päällikkö, Fingrid Oyj, puh. + 358 40 637 4720
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi