;

Kristiinankaupunki-Nokia

YVA-menettely
Suunnittelu
Rakentaminen
Hankkeen tiedot
Hankkeen tyyppi: Voimajohto
Hankkeen tila: YVA-menettely
Sijainti: Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Pirkanmaa
Pituus: noin 159-178 kilometriä riippuen reittivaihtoehdosta

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 400+110 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Kristiinankaupungin ja Nokian välille. Tarkasteltaville voimajohtoreiteille sijoittuvat seuraavat kaupungit ja kunnat: Kristiinankaupunki, Karijoki, Isojoki, Kankaanpää, Karvia, Parkano, Ikaalinen, Ylöjärvi, Hämeenkyrö ja Nokia.

 

Voimajohtoyhteyden päätepisteinä ovat uudet sähköasemat Kristiinankaupungissa (Åback) ja Nokialla. Suunnittelun lähtökohtana on nykyisten voimajohtojen reittien ja johtoalueiden hyödyntäminen. Voimajohtoyhteys toteutetaan yhteispylväin siten, että 110 kilovoltin voimajohto sijoittuu 400 kilovoltin voimajohdon väliorteen. Kristiinankaupungin ja Isojoen välille suunnitellaan muista reittiosuuksista poiketen kahta rinnakkaista 400+110 kilovoltin voimajohtoyhtyettä.

Kristiinankaupungin ja Nokian välinen voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa tavoiteltaessa hiilineutraalia Suomea vuonna 2035. Myös sähkön hinta pystytään säilyttämään yhtenäisenä koko Suomessa. Nämä ovat Fingridin lakisääteisiä tehtäviä.

Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun etenevät reittiosuudet elokuussa 2024.

Kristiinankaupungin ja Isojoen välisellä osuudella suunnittelua jatketaan Pyhävuoren pohjoisen reittivaihtoehdon mukaisesti erityisesti vedenoton huomioimiseksi. Lapväärtinjokilaaksossa jatkosuunnitteluun etenee pohjoinen nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuva reitti. Ohrikylässä vaikutuksia asutukselle ja luontokohteille lievennetään rakentamalla uusi voimajohtoyhteys pohjoisimmalle kiertoreitille.

Välillä Isojoki-Kankaanpää suunnittelu jatkuu YVAn täydentämisen yhteydessä muodostetun puolta vaihtavan johtoreitin mukaisesti, jotta voidaan huomioida sekä luontokohteita että Sarviluoman asutusta. Fingrid selvittää reitin toteuttamismahdollisuuksia yhdessä tuulivoimatoimijan kanssa. Alun jälkeen reitti sijoittuu nykyisen voimajohdon eteläpuolelle aina Kankaanpäähän asti.

Kankaanpään ja Karvian välisellä osuudella jatkosuunnitteluun etenevät Katkonkylän ja Nauhanevan alueilla nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuvat eteläiset reitit. Kauramaan alueella on varmistunut, että uusi voimajohto voidaan rakentaa nykyisen voimajohdon pohjoispuolelle. Tämä YVAn täydentämisen yhteydessä muodostettu vaihtoehto turvaa liito-oravan suojelua ja huomioi alueen asutusta kokonaisuutena.

Karvian ja Parkanon välillä jatkosuunnitteluun etenee pohjoinen reitti, jossa uuteen maastokäytävään sijoittuva osuus on suunniteltu Alkkianvuoren ja Kuivasjärven pohjoispuolelta Iso Vakerinmäelle. Reitti on perusteltu hankealueen asiakastarpeiden ja kantaverkon pitkän aikavälin kehittämisen mahdollistamiseksi. YVAn täydentämisen yhteydessä reittiä tarkistettiin kahdessa kohdassa luontokohteiden huomioimiseksi.

Välillä Parkano-Nokia suunnittelu jatkuu Poikkeusjärven alueella asutusta huomioivan läntisen reitin mukaisesti. Reittiä tarkistettiin YVAn täydentämisen yhteydessä helpottamaan elinkeinotoiminnan jatkumista. Myös Pinsiönkankaan, Hangaslammien ja Alinenjärven alueilla suunnittelua jatketaan läntisillä reiteillä, jotka ovat tehtyjen arviointien ja saadun palautteen perusteella ympäristövaikutuksiltaan lievempiä. Alinenjärven alueella reittiä on tarkistettu länteen Kaakkurijärvien linnustovaikutusten lieventämiseksi.

Uuden johdon sijoittumiseen voi kokonaisuudessaan tutustua kartalla täällä.

Hankkeen jatkosuunnittelu etenee maastotutkimuksilla, joiden perusteella määritetään tarkempi johtoreitti ja voimajohtopylväiden sijainnit. Maanomistajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti. Voimajohdon rakentaminen ajoittuu johto-osuuksista riippuen vuosille 2026 - 2029.

Vaihekohtaiset tiedot

YVA-menettely

Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa valmistui lokakuussa 2022 voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointimenettelyn järjestämisestä. YVA-yhteysviranomaisena toimiva Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) tiedotti arviointiohjelmasta kuuluttamalla siitä 4.11.2022–5.12.2022. Hanketta ja arviointiohjelmaa esiteltiin kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa, joka järjestettiin sähköisesti. Tilaisuuden tallenne oli katsottavissa vajaat kaksi viikkoa tilaisuuden jälkeen. YVA-yhteysviranomainen kokosi ohjelmasta annetut mielipiteet ja lausunnot ja antoi niiden perusteella oman lausuntonsa hankkeesta vastaavalle tammikuussa 2023.

Heinäkuussa 2023 valmistuneeseen ympäristövaikutusten arviointiselostukseen koottiin tieto voimajohtohankkeen vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön. Voimajohtoreitteihin oli tehty muutoksia ja lisäyksiä saadun palautteen perusteella vaikutusten lieventämiseksi. YVA-yhteysviranomaisena toimiva Pirkanmaan ELY-keskus kuulutti ympäristövaikutusten arviointiselostuksen asettamisesta nähtäville. Arviointiselostusta esiteltiin kahdessa kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa.

YVA-yhteysviranomainen pyysi Fingridiä täydentämään arviointiselostusta marraskuussa 2023. Täydennystarpeet koskivat Natura-arviointeja, liito-oravaa, ekologisia yhteyksiä, pohjavesivaikutuksia ja lieventämistoimenpiteitä. YVA-selostuksen täydennys valmistui keväällä 2024. YVA-yhteysviranomainen kuulutti ja asetti sen nähtäville. Perusteltu päätelmä saatiin kesäkuussa 2024.

 

Liitteet:

Kartta jatkosuunnitteluun valitusta johtoreitistä
Lehdistötiedote jatkosuunnitteluun valitusta reitistä

YVA-selostuksen täydennys


YVA-selostuksen aineistot

 

YVA-ohjelmavaiheen aineistot:

Yhteystiedot

Satu Vuorikoski, vanhempi asiantuntija, ympäristö ja yritysvastuu, puh. 030 395 5195
Eeva Paitula, asiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu, puh. 030 395 4152