12.3.2022 13.06
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä, Lehdistötiedotteet

Olkiluoto 3 -ydinvoimala kytkettiin kantaverkkoon ongelmitta

Olkiluoto 3 kytkettiin kantaverkkoon 12.3. klo 12.01. Kytkeminen sujui ongelmitta. Kytkemisen jälkeen Olkiluoto 3:lla tuotettu sähkö voidaan siirtää kantaverkon kautta sähkön kuluttajille.

Fingridissä on valmistauduttu huolellisesti maailman suurimpiin voimalaitoksiin kuuluvan Olkiluoto 3:n verkkoon liittämiseen. Käyttöönotosta vastaavan vanhemman asiantuntija Minna Laasonen mukaan kantaverkkoon liittäminen sujui ongelmitta ja ennakkosuunnitelmien mukaan.

Kantaverkkoon kytkeminen tarkoittaa sitä, että Olkiluoto 3:n valvomo tahdisti laitoksen kantaverkkoon katkaisijalla. Käyttöönottoa edelsi yhteydenpito Olkiluoto 3:n valvomon ja Fingridin kantaverkkokeskuksen kanssa. Fingridin kantaverkkokeskuksessa tahdistumista seurattiin mielenkiinnolla.

Onnistuneen ydinvoimalaitoksen kantaverkkoon kytkemisen jälkeen laitoksen toimintaa testataan muutamia kuukausia ennen kaupallista käyttöä.

Käyttöönottovaiheessa Teollisuuden Voima ja Olkiluoto 3:n laitostoimittaja testaavat voimalaitosta ja varmistavat näin sen vakaan ja luotettavan toiminnan eri tilanteissa. Myös Fingrid järjestelmävastaavana varmistaa käyttöönottovaiheessa, että Olkiluoto 3 täyttää sille asetetut tekniset ja toiminnalliset vaatimukset. Tämä on tärkeää, koska näin yhtiö varmistaa sähköjärjestelmän käyttövarmuuden. Sähköntuotannon tehoa nostetaan käyttöönoton aikana asteittain ja ydinvoimalan ja kantaverkon välistä toimivuutta testataan suunnitelmallisesti.

"Pyrimme varmistamaan omalta osaltamme, että käyttöönottovaihe saadaan vietyä suunnitellusti läpi siten, että tehtävät testit vaikuttavat mahdollisimman vähän muuhun sähköverkkoon", painottaa Laasonen

Lisätietoja: Minna Laasonen, Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, puh. 030 395 5132
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Faktalaatikko:

• Olkiluoto 3 lisää Suomen energiaomavaraisuutta, tuo lisää tehoa talven pakkasille ja lisää inertiaa pohjoismaiseen sähköjärjestelmään.
  • Olkiluoto 3 on noin 1 600 megawatin teholtaan Suomen ja Pohjoismaiden suurin voimalaitos. OL3 järjestelmäsuojalla rajoitetaan Olkiluoto 3:n äkillisen verkosta irtoamisen vaikutus sähköjärjestelmään 1 300 megawattiin,
  • Kansainvälisessä vertailussa Olkiluoto 3 on maailman kolmanneksi suurin voimalaitos Kiinan Taishan 1 ja Taishan 2 (1 660 MW) voimalaitosten jälkeen.
  • Olkiluoto 3 tuottaa keskimäärin 15 prosenttia Suomessa kulutettavasta sähköstä
  • Kaikki kolme Olkiluodon voimalaitosta tuottavat kolmasosan Suomen sähköstä.
  • Olkiluoto 3:n säännöllinen sähköntuotanto alkaa tämän hetkisen aikataulun mukaan heinäkuussa 2022.

Lue lisää: Olkiluoto 3 kantaverkkoon