4.1.2021 16.59
25.1.2021 13.00
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Pohjoismainen verkko kehittyy kohti ilmastoneutraalia energiajärjestelmää - webinaari 10.2.2021

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt käynnistivät Nordic Grid Development Perspective 2021 -hankkeen (NGDP2021) viime syksynä. Hankkeessa tehdään yhteispohjoismainen skenaario ”Climate Neutral Nordics”. Sidosryhmiltä pyydetään palautetta tähän skenaarioon.

Climate Neutral Nordics -skenaario esittää kehityskulun kohti ilmastoneutraalia pohjoismaista energiajärjestelmää. Skenaario rakennetaan vuosille 2030 sekä 2040 ja sen tähtäimenä on ilmastoneutraali pohjoismainen yhteiskunta vuonna 2050. Skenaariota käytetään tulevaisuuden sähköjärjestelmän kehitystarpeiden tunnistamisessa (identification of system needs) NGPD2021-hankkeessa.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt järjestävät yhteisen webinaarin Climate Neutral Nordics -skenaariosta. Sidosryhmiltä pyydetään palautetta skenaarioon sekä webinaarissa että sen jälkeen. Webinaari järjestetään 10.2.2021 klo 10:00-12:00.

Agenda:

09:00  1. Introduction to Nordic TSO cooperation and NGDP, Daniel Gustafsson, Senior Vice President, Head of Power System, Svenska Kraftnät

09:15  2. NGDP2021 project, Janne Seppänen, Expert, NGDP Project manager, Fingrid

09:30  3. Climate Neutral Nordics scenario, NGDP2021 Scenario group

10:10  4. Opportunity to provide feedback

10:55  5. Summary and next steps, Janne Seppänen, Expert, NGDP Project manager, Fingrid

Ilmoittaudu webinaariin: Registration link

Edellinen uutinen NGDP2021-hankkeen aloittamisesta: Nordic Grid Development Perspective selvittää tulevaisuuden pohjoismaisen sähköjärjestelmän tarpeita - Fingrid

Mikko Heikkilä, strategisen verkkosuunnittelun päällikkö, Fingrid, mikko.heikkila[at]fingrid.fi

Janne Seppänen, erikoisasiantuntija, pohjoismaisen NGDP2021:n projektipäällikkö, Fingrid, janne.seppanen[at]fingrid.fi

Webinaarin tausta-aineistoa (englanniksi)

Agenda päivitetty tiedotteeseen 22.1.2021