16.12.2021 09.17
Ajankohtaista, Projektit

Heinolan sähköaseman uusimisessa hyödynnetään ympäristöystävällistä SF6-vapaata teknologiaa

Fingrid uusii Heinolan 110 kilovoltin sähköaseman hyödyntäen ympäristöystävällisiä SF6-vapaita katkaisijoita. SF6 on erittäin voimakas kasvihuonekaasu, joka toimii kuitenkin erinomaisena eristeenä valvotuissa olosuhteissa. Uuden teknologian kehittyessä SF6-eristekaasusta on tarkoitus luopua vaiheittain aina sähköasemien uusimisten yhteydessä.

Fingrid on tehnyt hankintapäätöksen Heinolan 110 kilovoltin sähköaseman uusimisesta. Vuonna 1976 rakennetun sähköaseman uusiminen parantaa alueen käyttövarmuutta ja mahdollistaa tulevaisuuden asiakasliitynnät.

Heinolan sähköaseman uusimisen yhteydessä otetaan käyttöön uutta SF6-vapaata teknologiaa. Se on Fingridin ensimmäinen laajamittainen SF6-vapaiden katkaisijoiden pilottihanke, jossa avokytkinlaitoksen normaalit katkaisijat korvataan Hitachi Energyn toimittamilla SF6-vapailla katkaisijoilla.

”Olemme iloisia siitä, että saamme olla ratkaisuillamme tukemassa Fingridin tavoitteita ja samalla puhtaan energiajärjestelmän rakentamista Suomeen. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten myös sähkön siirrossa ja jakelussa voidaan myötävaikuttaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Toimme keväällä markkinoille ekotehokkaan EconiQ-suurjännitevalikoiman, jota edustavat myös Fingridille toimitettavat ”vihreät” katkaisijat, joissa eristekaasu on SF6-vapaata”, myyntijohtaja Toni Heino Hitachi Energy Finlandista sanoo.

SF6 on erinomainen ja pysyvä eristekaasu, jota käytetään sähkönsiirron kytkinlaitoksissa. Uudet innovaatiot mahdollistavat ilmastolle haitallisesta SF6-eristekaasusta luopumisen vaiheittain aina sähköasemien uusimisten yhteydessä. Fingridin tavoite on, että kaikki uudet 110 kilovoltin GIS-kojeistot edustavat uutta, ympäristöystävällistä eristetekniikkaa vuodesta 2025 lähtien.

”Olemme käynnistäneet tiekarttamme mukaisesti ensimmäiset sähköasemahankkeet SF6-vapaalla teknologialla. Suurin osa SF6-kaasusta on sisäkytkinlaitoksissa GIS-kojeistoissa, mutta on tärkeää saada kokemuksia myös Heinolan kaltaisista ulkokytkinlaitoksista uudella teknologialla”, kertoo Janne Eskelinen, Fingridin verkon elinkaarenhallinnan yksikön päällikkö.

Heinolan uusi sähköasema otetaan käyttöön syksyllä 2023. Hankkeen sähköasemaurakoitsijaksi on valittu TMV Service Oy.

Lisätietoja sähköasemahankkeesta:
Joonas Hurtta, projektipäällikkö, Fingrid Oyj