1.12.2021 09.00
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Fingrid Oyj on allekirjoittanut vastuullisuustavoitteisiin sidotun 300 miljoonan euron valmiusluoton

Fingrid on allekirjoittanut 300 miljoonan vastuullisuustavoitteisiin sidotun valmiusluoton (Revolving Credit Facility) 30.11.2021. Valmiusluoton laina-aika on viisi vuotta ja Fingridillä on lisäksi laina-aikaan kaksi yhden vuoden jatko-optiota. Valmiusluotto korvaa vuonna 2015 allekirjoitetun 300 miljoonan euron valmiusluoton ja on käytettävissä yhtiön yleisiin rahoitustarpeisiin.

Fingrid voi hyötyä matalammasta luoton korkomarginaalista perustuen yhtiön kolmen olennaisen vastuullisuustavoitteen saavuttamiseen:

• Tavoite 1: Tuulivoiman liittäminen kantaverkkoon (MW)
  • Tavoite 2: Kasvihuonepäästöjen vähentyminen sähkön siirtohäviöistä (tCO2-ekv).
  • Tavoite 3: Yhdistetyn työtapaturmataajuuden (oma henkilöstö ja palvelutoimittajat) vähentyminen (LTIF)

Fingridin tavoitteena on edelleen vähentää ilmastonmuutoksen haitallisia vaikutuksia. Yhtiö on keskeisessä roolissa kantaverkon järjestelmävastaavana ja luo Suomessa alustan puhtaalle sähköjärjestelmälle. Fingridin keskeisenä tavoitteena on edistää päästötöntä energiatuotantoa ja mahdollistaa Suomen siirtymä kohti päästötöntä energiajärjestelmää. Tämä rahoitusjärjestely tukee osaltaan kansallista tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.

Vastuullisuustavoitteisiin sidottu valmiusluotto on linjassa Loan Market Association -yhdistyksen vastuullisten lainojen periaatteiden kanssa (Sustainability Linked Loan Principles). BNP Paribas ja Nordea toimivat järjestelyn koordinaattoreina ja pääjärjestäjinä. BNP Paribas toimi myös vastuullisuuskoordinaattorina ja järjestelyn dokumentaatiovastaavana. Lisäksi muina pääjärjestäjinä ja luotonantajina järjestelyssä ovat Danske Bank A/S, ING Belgium SA/NV, OP Yrityspankki Oyj, Skandinaviska Enskilda Banken AB (Publ), ja Swedbank AB (Publ).

”Vastuullisuus on keskeinen yhtiöarvo Fingridille ja mukana kaikessa tekemisessämme. Haluamme ehdottomasti olla mukana vastuullisilla rahoitusmarkkinoilla nyt ja tulevaisuudessa. Tämä valmiusluotto vahvistaa asemaamme mahdollistaa puhdas, markkinalähtöinen sähköjärjestelmä, siirtyessämme ennätyskorkeiden investointien aikaan. Haluan myös tässä yhteydessä kiittää yhteistyöpankkejamme jatkuvasta tuesta ja sitoutumisesta yhtiön ensimmäiseen vastuulliseen valmiusluottoon” sanoo talous- ja rahoitusjohtaja Jan Montell.

Jan Montell, talous- ja rahoitusjohtaja, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5213
Marjaana Kivioja, viestintäpäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5267