10.11.2021 08.45

Fingrid-lehti 3/2021 ilmestynyt

Fingridin asiakaslehti on ilmestynyt. Pääteemana Fingrid-lehdessä 3/2021 on käytön ja markkinoiden yhteensovittaminen.

Fingrid-lehden 3/2021 kannessa hymyilevät fingridiläiset Marja Eronen ja Jani Piipponen, jotka luotsasivat pohjoismaisen tasehallintahankkeen ensimmäisen projektin maaliin, kun yksitasemalli siirtyi tuotantoon 1.11. Tässä numerossa esitellään sekä projekti että sen vetäjät.

Lehden 3/2021 pääjutussa pohditaan, mitä yhteiskunnassa meneillään oleva sähköistymisprosessi tarkoittaa kantaverkkoyhtiöille. Voi sanoa, että energiasiirtymä epäonnistuu tai ainakin tulee yhteiskunnalle erittäin kalliiksi, mikäli  kantaverkkoyhtiöt eivät tee erittäin läheistä yhteistyötä. Tarvitaan halua kompromisseihin, digitalisointia ja panostusta kyberturvallisuuteen.

Lehden pääkirjoituksessa Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen pohtii kantaverkkoyhtiöiden eri rooleja. Vaikka sähkömarkkinoiden avaamisesta on jo aikaa, sähkömarkkinarooli on monelle kantaverkkoyhtiölle edelleen epäselvä.

”Fingrid pyrkii antamaan markkinoiden käyttöön aina sata prosenttia siirtokapasiteetista. Markkinanäkökulman onnistumisen mittarina käytämme haittaa, jonka siirtorajoitukset aiheuttavat sähkömarkkinoille, kun sähkön vapaata liikkuvuutta rajoitetaan”, hän kirjoittaa.

Lehden muita artikkeleita muiden muassa:

• Sähköistyvä ja hiilineutraali Suomi on loistava investointikohde
  • Google antaa hyvän kiertää
  • Datahub kerää tiedot yhteen paikkaan
  • Korona testasi Fingridin varautumiskykyä
  • Haastattelussa mm. MEP Henna Virkkunen ja Huoltovarmuuskeskuksen Janne Känkänen
  • Jarno Limnellin kolumni sähköjärjestelmien merkityksestä yhteiskunnalle
  • Käytännön kysymys: Miten paikannetaan viat ja häiriöt kantaverkossa?

Fingrid-lehti ilmestyy painettuna suomeksi ja englanniksi, ja lehden artikkelit julkaistaan vaiheittain myös verkkolehdessä www.fingridlehti.fi.

Lehden voi lukea myös pdf-versiona suomeksi >

Ja englanniksi >

​​​​​​​Lisätiedot: