9.3.2020 16.26

Fingridin Green Bond -vuosiraportti julkaistu

Green Bond –vuosiraportissa esitellään Fingridin vihreällä joukkovelkakirjalla rahoittamat hankkeet ilmasto- ja ympäristövaikutuksineen.

Fingrid on julkaissut Green Bond -vuosiraportin "Green Bond Investor Letter and Impact Report" (linkki raporttiin).

Raportti kuvaa yhtiön vuonna 2017 liikkeeseen laskemalla 100 miljoonan euron vihreällä joukkovelkakirjalla (Green Bond) rahoittamat investointihankkeet ja näiden ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Green Bondista saadut varat allokoitiin yhteentoista investointihankkeeseen, joilla liitetään uusiutuvan energian tuotantoa kantaverkkoon tai pienennetään sähkön siirron teknisiä häviöitä.

Vuodesta 2019 alkaen Fingrid raportoi hankkeiden vaikutuksena myös vältettyjen epäsuorien hiilidioksidipäästöjen määrän uusiutuvan energian tuotantoon liittyvien hankkeiden osalta. Näiden vaikutusten arvioidaan olevan 330 000 hiilidioksidiekvivalenttitonnia vuonna 2019. Vaikutukset on varmennettu Mitopro Oy:n toimesta.

Fingridin Group Treasurer Jussi Pohjanpalo näkee Green bondit hyvänä tapana rahoittaa investointeja, nimenomaan vihreisiin investointeihin kohdistettuna yksilöitynä rahoituksena:

- Fingrid haluaa käyttää jatkossakin vihreää rahoitusta, sillä se tukee yhtiön tavoitetta mahdollistaa siirtyminen kohti puhdasta sähköjärjestelmää. Vihreä rahoitus myös sopii kokonaisvastuulliseen toimintatapaamme, johon kuuluvat muun muassa hankkeiden ympäristövaikutusten arviointi, palvelu- ja tavaratoimittajien vastuullisuusauditoinnit sekä toimittajien sitouttaminen yhtiön yritysvastuuvaatimuksiin toimittajille, Pohjanpalo toteaa.

Jussi Pohjanpalo, Group Treasurer, Fingrid
jussi.pohjanpalo(at)fingrid.fi