26.2.2020 12.25
Ajankohtaista, Projektit

Fingrid lisää sähkön toimitusvarmuutta Lapissa

Fingrid laajentaa Lapissa, Kittilän kunnassa sijaitsevaa Isoniemen sähköasemaa. Hankkeella parannetaan alueen sähköverkon luotettavuutta. Isoniemen sähköaseman pääurakan urakkasopimus allekirjoitettiin tiistaina Siemens Osakeyhtiön kanssa.

Kittilän läheisyydessä sijaitsevalle 220/110/20 kilovoltin (kV) sähköasemalle rakennetaan sähkön toimitusvarmuuden lisäämiseksi muun muassa toinen päämuuntaja ja isommat kytkinlaitokset. Siemensin pääurakan lisäksi ABB Power Grids Oy on valittu Kristiinasta siirrettävän muuntajan huoltajaksi. Urakoiden arvo on yhteensä noin 9 miljoonaa euroa ja koko projekti valmistuu syksyllä 2021.

Suurimpia sähkön kuluttajia alueella ovat Ylläksen ja Levin laskettelukeskukset sekä Enontekiön, Muonion, Kittilän ja Kolarin kunnat. Poikkeustilanteissa myös Euroopan suurimman kultakaivoksen Suurkuusikon sekä Tornion kaupungin ja Ylitornion ja Pellon kuntien kuormia syötetään Isoniemestä. Toinen päämuuntaja ja kytkinlaitoksien laajentaminen helpottavat jatkossa poikkeustilanteiden hallintaa ja lisäävät siten sähkön toimitusvarmuutta.

20200225_115008a.jpg

Allekirjoitustilaisuudessa Fingridiltä (alkaen vasemmalla edestä) Jukka Ruusunen, Timo Kiiveri, takarivissä vasemmalta Daniel Kuosa ja Risto Ryynänen. Siemensiltä (oikealta) Janne Öhman, Jyrki Penttilä, takarivissä Markku Liljelund ja Veli-Matti Norjamäki.

projektipäällikkö Risto Ryynänen, Fingrid