5.3.2019 09.12
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat, Sähköjärjestelmä

Sähkönsiirtoa kantaverkossa jo 90 vuotta - Seuraa Fingrid Current –juhlatilaisuutta webcastingin kautta

Energia-ala juhlistaa tänään kantaverkon 90-vuotistaivalta; Imatran ja Turun välinen ensimmäinen suurjännitevoimajohto otettiin käyttöön vuonna 1929. Parhaillaan on menossa neljäs verkon rakentamisen aalto. Tulevaisuuden kantaverkko toimii alustana puhtaalle, päästöttömälle sähköjärjestelmälle.

Ilmastonmuutos, globalisaatio ja kaupungistuminen ovat laajoja, globaaleja kehityssuuntia, jotka muokkaavat ihmisten elämää, yritysten toimintaa ja yhteiskunnan rakenteita - myös kantaverkkoa. Tulevaisuuden kantaverkko toimii alustana puhtaalle, päästöttömälle sähköjärjestelmälle. Fingrid kehittää kantaverkkoa pitkäjänteisesti siten, että puhdas energia voidaan liittää kantaverkkoon ja se saadaan kuluttajien ja teollisuuden ulottuville.

Energia-ala juhlistaa tänään kantaverkon 90-vuotistaivalta. Kantaverkon katsotaan saaneen alkunsa Imatran ja Turun välisen ensimmäisen suurjännitevoimajohdon käyttöönotosta 16.1.1929. Verkkoa on Suomessa rakennettu aalloissa. Rautarouvan jälkeen seuraava merkittävä rakentamisjakso oli sodan ja sotakorvausten maksamisen aika. 1970-luvun aallossa verkkoa rakennettiin ydin- ja hiilivoimalle sekä teollisuudelle. Nyt meneillään on neljäs aalto ja puhtaan sähköjärjestelmän rakentaminen.

Kantaverkon kehittymistä ja tulevaisuutta käsitellään Fingrid Current-päivässä tiistaina 5.3.2019 ja tilaisuuden seuraaminen onnistuu myös webastingin kautta 5.3. klo 13.00-16.30: https://prospectumlive.com/event/fingrid_20190305

Fingrid Current -päivän puheenvuorot:

Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari: Energia ja tulevaisuus

Varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, Fingrid Oyj: Kantaverkon historia ja tulevaisuus

Rakentamispäällikkö Keijo Välimaa, Fingrid Oyj: Pohjoisen sähköä etelään

Toimitusjohtaja Tommi Karjalainen, Helen Sähköverkko Oy: Kantaverkko Helsinkiin

Maankäytön lakiasiat Leena Kristeri, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry: Energiamurros maallani

Toimitusjohtaja Veera Höglund, Infratek Finland Oy: Projekteissamme näkyy ihmisen jälki

Energiajohtaja Ilkka Latvala, Metsä Group Varman sähkönsaannin merkitys energiaintensiiviselle teollisuudelle

Johtaja Reima Päivinen, Fingrid Oyj: Valot päällä valtakunnassa tänään ja huomenna

Tilaisuuden isäntänä toimii toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, Fingrid Oyj.

Kampanjasivusto ja kansallisomaisuudesta

Fingrid on rakentanut kantaverkon 90-vuotisen taipaleen kunniaksi sivuston, jonne on koottu artikkeleita, videoita, podcasteja, avainlukuja ja valokuvia kantaverkon historiasta unohtamatta nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Sivustolle päivitetään uutta sisältöä pitkin vuotta.

Linkki sivustolle: www.fingrid.fi/kantaverkko90

Tutustu myös artikkeliin, kuinka energia-ala muuttuu megatrendien mukana: https://www.fingridlehti.fi/energia-ala-megatrendit/

Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, Fingrid, puh. 030 395 5140