29.6.2018 10.34
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Julkinen kuuleminen taajuuden palautusreserveistä sekä pätötehon muutosnopeusrajoituksista

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat aloittaneet julkisen kuulemisen taajuuden palautusreserveistä sekä pätötehon muutosnopeusrajoituksista. Kuuleminen jatkuu 15.8.2018 asti.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat aloittaneet Käytön verkkosäännön (SO GL) mukaisen julkisen kuulemisen seuraavista menetelmistä:

• rajat taajuuden palautusreservien vaihdon määrälle synkronialueiden välillä ja rajat taajuuden palautusreservien jakamisen määrälle synkronialueiden välillä;
  • pätötehon muutosnopeusrajoitukset;
  • taajuuden palautuksen säätövirheen pienentämiseen tähtäävät koordinointitoimet ja toimenpiteet, joilla pyritään taajuuden palautuksen säätövirheen pienentämiseen pyytämällä muutoksia sähköntuotantomoduulien ja kulutusyksiköiden pätötehon tuotannossa tai kulutuksessa;
  • taajuuden palautusreservien mitoitussäännöt.

Näissä ehdotuksissa esitetään mm. periaatteet siitä, kuinka taajuuden palautusreservit pohjoismaisella synkronialueella mitoitetaan ja mitkä ovat rajat taajuuden palautusreservien vaihdolle ja jakamiselle muiden synkronialueiden kanssa. Lisäksi esitellään siirtoverkonhaltijoiden koordinoidut toimenpiteet taajuuden palauttamiseksi ja pätötehon muutosnopeudelle asetettavat rajoitukset.

Kuuleminen on alkanut tänään 29.6.2018 ja jatkuu 15.8.2018 saakka.

Lisätiedot:
erikoisasiantuntija Vesa Vänskä, puh 030 395 5185