10.3.2017 10.00
Lehdistötiedotteet, Projektit

Sähkön siirtoa varmistetaan Jyväskylässä ja Kajaanissa uusilla sähköasemainvestoinneilla

Fingrid investoi kahteen uuteen sähköasemaan Jyväskylässä ja Kajaanissa. Investoinneilla korvataan vanhat alun perin 1940-luvulla rakennetut käyttöikänsä päähän tulleet sähköasemat. Samalla parannetaan käyttövarmuutta ja otetaan nykyaikaista tekniikkaa käyttöön.

Jyväskylässä Keljossa sijaitseva 110 kilovoltin nykyinen sähköasema on rakennettu alun perin 1940-luvulla. Nykyinen JE-Siirto Oy:n kanssa yhteisomistuksessa oleva sähköasema korvataan uudella ja täysin Fingridin omistukseen tulevalla sähköasemalla.

Uusi kaasueristeinen sisäkytkinlaitos rakennetaan nykyisen avokytkinlaitoksen viereen, joka puretaan uuden aseman käyttöönoton jälkeen. Sähköaseman rakentamisen yhteydessä rakennetaan uudet pääteportaalit lounaasta tulevalle voimajohtokadulle ja tehdään tarvittavat voimajohtojärjestelyt nykyisellä voimajohtolinjalla. Kokonaisuudessaan hankkeen investointikustannukset ovat noin kuusi miljoona euroa ja hanke valmistuu vuonna 2019.

Kajaanin sähköasema valmistuu 2019

Kajaanissa sijaitseva Tihisenniemen sähköasemahankkeessa uusitaan vanha alun perin 1940-luvulla rakennettu avokytkinlaitos kaasueristeisellä sisäkytkinlaitoksella. Sähköaseman uusimisen yhteydessä rakennetaan myös uudet pääteportaalit voimajohdoille ja kolme neljästä aseman lähellä olevasta pylväästä uusitaan. Vanha 110 kilovoltin kytkinlaitos ja asemarakennus puretaan. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 6,3 miljoonaa euroa ja hanke valmistuu vuonna 2019.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 030 395 5129 tai 040 502 7333
projektipäällikkö Juha Pikkupeura, puh. 030 395 4169 tai 040 715 9489 (Jyväskylän Keljon sähköasemahanke)
projektipäällikkö Jarmo Henttinen, puh. 030 395 4280 tai 040 486 2869 (Kajaanin Tihisenniemen sähköasemahanke)