14.9.2017 13.20
Ajankohtaista, Projektit

Historiallisen hankkeen viimeisen osan urakoi Empower - uudistettu Rautarouva-voimajohto siirtää sähköä luotettavasti seuraavat vuosikymmenet

Fingrid rakentaa Hikiän ja Orimattilan välille uuden 49 km pituisen voimajohdon. Kun johto vuoden 2019 lopussa valmistuu, on Fingrid uusinut kokonaan 1920-luvulla rakennetun Suomen vanhimman Rautarouvaksi nimetyn voimajohdon. Rautarouvan uusimistöiden kokonaiskustannukset ovat noin 135 miljoonaa euroa. Viimeisen Hikiän ja Orimattilan välisen osuuden urakoi Empower PN Oy. 14.9.2017 allekirjoitetun sopimuksen arvo on noin 14 miljoonaa euroa.

1920-luvulla rakennettu Rautarouva-voimajohto on Suomen kantaverkon vanhin osa ja ensimmäinen Suomen valtion rakennuttama voimajohto. Johto kuljetti sähköä Imatran vesivoimalaitokselta Viipuriin sekä Hikiän kautta Turkuun ja Hikiältä Helsinkiin. Rautarouvan käyttöönottoa vuonna 1929 pidetään suomalaisen kantaverkon alkuhetkenä. Johtojen yhteispituus oli tuolloin noin 560 kilometriä, johtimia kannatteli yli 1900 voimajohtopylvästä.

Lähes 90-vuotiasta linjaa on uusittu osuus kerrallaan ja nyt allekirjoitettu sopimus Fingridin ja Empower PN:n välillä koskee uudistustyön viimeistä osuutta, 49 km pituista johtoa Hikiän ja Orimattilan välillä. Vuosina 2018 - 2019 rakennettava osuus sijoittuu 33 km matkalla vanhan Rautarouva-voimajohdon paikalle ja 16 km osuudella uudelle johtoreitille.

Sen lisäksi, että Hikiä - Orimattila -voimajohdon uusiminen päättää Fingridin suurhankkeen, Rautarouvan uusimisen, uusi Hikiä - Orimattila -voimajohto parantaa entisestään Lahden alueen sähkönsaantia ja mahdollistaa kantaverkon kehittymisen myös tulevaisuudessa.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 040 502 7333
projektipäällikkö Hannu Kuikka, puh. 030 395 5216