23.8.2016 12.20
Lehdistötiedotteet, Ajankohtaista, Projektit

Uusi voimajohto Äänekoskelta Laukaaseen - investoinnin kokonaisarvo 6,7 miljoonaa euroa

Äänekoskella ensi vuonna valmistuva Metsä Groupin biotuotetehdas tulee tuottamaan sähköä yli kaksi kertaa oman tarpeen. Jotta tehtaan tuottama sähköteho saadaan siirretyksi eteenpäin kantaverkossa ja sähkön siirtoon saadaan lisää varmuutta, on Fingrid tehnyt päätöksen uuden voimajohdon rakentamisesta Äänekoskelta Laukaaseen.
Äänekoskella sijaitsevan Koiviston sähköaseman ja Laukaassa sijaitsevan Vihtavuoren sähköaseman välille rakennettavan voimajohtoreitin pituus on noin 26 kilometriä. Uusi johto sijoittuu koko matkaltaan jo olemassa olevien johtojen rinnalle, mutta nykyistä voimajohtojen alla olevaa aluetta levennetään noin 20 metriä. Rakennustyöt ajoittuvat vuosille 2016 ja 2017, ja uusi voimajohto otetaan käyttöön vuoden 2017 loppuun mennessä. Voimajohdon rakentamisen investointikustannukset ovat noin 4,6 miljoonaa euroa.

Voimajohdon rakentamisen lisäksi Fingrid laajentaa Koiviston ja Vihtavuoren sähköasemia yhteensä noin 2,1 miljoonalla eurolla. Sähköasemien rakennustyöt ovat jo käynnissä ja ne valmistuvat vuoden 2017 keväällä.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 040 502 7333