6.6.2016 12.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Pohjoismaiden yhteisen taseselvityksen käyttöönotto siirtyy

Yhteispohjoismaisen taseselvityksen (Nordic Balance Settlement, NBS) käyttöönotto lykkääntyy aiemmin ilmoitetusta 3.10.2016. Uutta käyttöönottopäivämäärää ei ole vielä päätetty, tavoitteena uudeksi käyttöönoton ajankohdaksi on Q1/2017. Tarkka käyttöönottopäivämäärä julkaistaan elokuussa. Syynä siirtoon on se, ettei eSettin tietojärjestelmätoimittaja kykene toimittamaan kokonaisuutena riittävän hyvin toimivaa taseselvitysjärjestelmää nykyisen ilmoitetun aikataulun puitteissa, toteaa eSettin toimitusjohtaja Minnakaisa Ahonen.
Tuleva Shadow Settlement -vaihe pidetään, mutta vaihe tulee keskittymään rakenteiden tarkastamiseen ja tietojen raportointiin. Muut suunnitellut markkinatestausvaiheet siirretään myöhempään ajankohtaan. Lisää tietoa julkaistaan elokuun lopussa internetsivustolla osoitteessa www.eSett.com/commissioning.

eSettin toimitusjohtaja Minnakaisa Ahonen, puh. +358 50 542 5427
sekä osoitteesta www.eSett.com

NBS-hanke
Suomen, Norjan ja Ruotsin kantaverkkoyhtiöt Fingrid, Statnett ja Svenska kraftnät ovat päättäneet ottaa käyttöön yhteisen taseselvityspalvelun Pohjoismaiden sähkömarkkinoilla. Tätä varten kantaverkkoyhtiöt ovat kehittäneet uuden harmonisoidun taseselvitysmallin ja perustaneet yhdessä omistamansa palveluyhtiön eSett Oy:n hoitamaan yhteistä taseselvitystä.