19.4.2016 08.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Julkinen kuuleminen siirtojen hallintaan liittyvistä ehdotuksista

Elokuussa 2015 voimaantulleen siirtokapasiteetin jakamisen ja siirtojen hallinnan suuntaviivan mukainen kuukauden kestävä julkinen kuuleminen vuorokausimarkkinoille annettavan siirtokapasiteetin sitovuuden takarajasta sekä päivänsisäisen markkinan avautumis- ja sulkeutumisajankohdasta on alkanut 18.4.2016.
Siirtokapasiteetin jakamisen ja siirtojen hallinnan suuntaviivan (CACM GL) mukaan eurooppalaisten kantaverkkoyhtiöiden pitää laatia ehdotus vuorokausimarkkinoille annettavan siirtokapasiteetin sitovuuden takarajasta sekä päivänsisäisen markkinan avautumis- ja sulkeutumisajankohdasta. Kantaverkkoyhtiöt eivät muuta vuorokausimarkkinoille annettavaa siirtokapasiteettia ehdotetun takarajan jälkeen. Päivänsisäinen markkina avautuu ja sulkeutuu ehdotuksen mukaisena ajankohtana. Ehdotukset edellä mainitusta siirtokapasiteetin sitovuuden takarajasta ja päivänsisäisen markkinan avautumis- ja sulkeutumisajankohdista on tehtävä viimeistään joulukuun 2016 alkupuolella.

Kansalliset sääntelyviranomaiset hyväksyvät nämä ehdotukset ennen niiden käyttöönottoa. Kantaverkkoyhtiöiden on järjestettävä julkinen kuuleminen laaditusta ehdotuksesta ennen sääntelyviranomaisten hyväksyntää.

Kantaverkkoyhtiöiden valmistelemat ehdotukset sekä lisätietoa julkisesta kuulemisesta ja siihen osallistumisesta löytyy ENTSO-E:n sivuilta tästä linkistä.

ENTSO-E järjestää kuultavana olevista ehdotuksista verkkoseminaarin 9.5.2016. Lisätietoa tästä löytyy myös yllä olevan linkin kautta.

Lisätiedot:
Ritva Hirvonen, puh. 030 395 4182