16.3.2015 12.00
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä, Sähkömarkkinat

Varautuminen auringonpimennykseen 20.3.2015

Perjantaina 20.3.2015 aamupäivällä, klo 9.40 - 13.50 Suomen aikaa, koetaan osittainen auringonpimennys lähes koko Euroopassa. Pohjoismaissa auringonpimennyksellä ei ole vaikutuksia sähköjärjestelmän toimintaan, koska aurinkosähkötuotanto on vähäistä. Sen sijaan Manner-Euroopassa auringonpimennys voi vaikuttaa merkittävästi kulutuksen ja tuotannon hetkelliseen tasapainoon.
Jos lähtötilanteessa sää on selkeä, laskee aurinkopaneelien tuotanto jopa yli 30 000 megawattia yhden tunnin aikana koko Manner-Euroopan tasolla. Auringonpimennyksen väistyessä alkavat paneelit uudelleen tuottamaan sähköä ja voimajärjestelmässä koetaan vastaava tehonlisäys. Suurimmillaan auringonpimennyksestä aiheutuva tehonmuutosnopeus voi olla useita satoja megawatteja minuutissa.

Auringonpimennyksen vaikutukset näkyvät eniten Saksassa ja Italiassa, joissa asennettu aurinkosähkökapasiteetti on suurin. Euroopan kantaverkkoyhtiöt ovat valmistautuneet hyvissä ajoin auringonpimennykseen ja varautuneet muun muassa hankkimaan lisää reservejä tilanteen hallitsemiseksi eikä auringonpimennyksen odoteta näin ollen vaarantavan sähköverkon käyttövarmuutta.

Auringonpimennyksen vaikutus markkinoille riippuu voimakkaasti sään kirkkaudesta auringonpimennyksen aikana. Mikäli Manner-Euroopassa on selkeä sää, pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt rajoittavat tuontikapasiteettia Manner-Eurooppaan 800-1000 megawatin tasolle ja vientikapasiteettia 3000-4000 megawatin tasolle käyttövarmuuden ylläpitämiseksi. Esitetty kokonaiskapasiteetti jaetaan yhteyksillä niiden nimellistehojen suhteessa. Yhteyksien automaattiset säätöominaisuudet pidetään käytössä Manner-Euroopan tehotasapainon tukemiseksi. Normaalit ramping porrastukset tunnista toiseen ovat käytössä.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt informoivat markkinoita uudelleen ennen auringonpimennystä, mikäli sääennusteen tai muiden näkökohtien vuoksi tulee tarvetta tehdä lisätoimenpiteitä käyttövarmuuden turvaamiseksi.

Tarkempaa tietoa auringonpimennyksestä löytyy Eurooppalaisten kantaverkkoyhtiöiden yhteistyöorganisaation ENTSO-E:n sivuilta tästä linkistä.

Auringonpimennyksen animaatiota pääsee katsomaan tästä linkistä.

Timo Kaukonen puh. 030 395 4228