23.3.2015 17.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Fingridin kysely markkinatoimijoille ja sidosryhmille johdannais-markkinoista, ja niiden kehittämismahdollisuuksista

Fingrid tekee selvitystä pitkien siirto-oikeuksien (Long-term transmission rights, LTR) käyttöönoton tarpeellisuudesta Suomessa ja mahdollisen käyttöönoton vaikutuksista nykyisiin johdannaismarkkinoihin.

​Selvityksen taustalla on eurooppalaiseen sähkömarkkinoiden tavoitemalliin liittyvä verkkosääntö FCA (Forward Capacity Allocation), jossa aluehintaerojen suojaus perustuu ensisijaisesti pitkiin siirto-oikeuksiin.

Siirto-oikeudet ovat kahden vierekkäisen tarjousalueen hintaeroa suojaavia tuotteita, joita kantaverkkoyhtiö huutokauppaa useimmiten kuukauden ja vuoden pituisina jaksoina. Siirto-oikeuksia on fyysisiä ja finanssituotteita.

Suomen rajajohdoilla näitä siirto-oikeuksia ei ole nykyisin käytössä.
Kyselyllä Fingrid selvittää näkemyksiä sähkön hintaa suojaavista johdannaisista ja johdannaismarkkinoista nykyisellään, ja mitä mieltä markkinatoimijat ovat pitkien siirto-oikeuksien käyttöönotosta. Selvitämme myös millaisia vaikutuksia käyttöönotolla olisi nykyisiin markkinoihin, ja kartoitamme mahdollisia kehitysehdotuksia nykyisille johdannaismarkkinoille.

Kysely on suunnattu markkinatoimijoille sekä muille asiasta kiinnostuneille sidosryhmille. Kyselyn löydät täältä. Pyydämme kommentteja 17.4.2015 mennessä osoitteeseen LTR@fingrid.fi.

Heidi Uimonen, puh. +358 30 395 4143 tai
Ritva Hirvonen, puh. +358 30 395 4182.