29.6.2015 13.35
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Fingrid tutkii sähkövaraston käyttöä taajuudensäätöön yhteistyössä Helenin kanssa

Fingrid Oyj ja Helen Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen Suvilahden sähkövarastoon liittyvästä kolmivuotisesta tutkimushankkeesta.
Hankkeessa tutkitaan, miten akkupohjainen sähkövarasto soveltuu sähköjärjestelmän taajuudensäätöön ja kuinka sähkövaraston monipuolista ohjattavuutta voidaan hyödyntää tähän mahdollisimman tehokkaasti.

Suvilahden sähkövarastoa on käytetään samaan aikaan myös muihin käyttötarkoituksiin ja hankkeen yksi erityinen tavoite onkin tutkia miten sähkövaraston eri käyttötarkoitusten yhdistäminen onnistuu käytännössä.
Suvilahden sähkövarasto on valmistuessaan pohjoismaiden suurin. Se pystyy syöttämään verkkoon tehoa noin 1,2 MW ja sen akkukapasiteetti on noin 600 kWh. Sähkövaraston toimittamisesta Helen Oy:lle vastaa Landis+Gyr yhdessä Toshiban kanssa.

Fingridissä on selvitetty jo vuodesta 2009 lähtien mahdollisuuksia käyttää sähkövarastoa taajuudensäätöön. Suvilahden sähkövarastoon liittyvän sopimuksen allekirjoitus on askel käytännön toteutukseen pitkän selvitystyön jälkeen. Fingrid selvittää jatkuvasti uusien teknologioiden hyödyntämistä sähköjärjestelmän hallinnassa ja pitää erinomaisena, että nyt päästään kokeilemaan käytännössä miten sähkövaraston taajuussäätöä voidaan hyödyntää tehokkaasti sähköjärjestelmän tarpeisiin.

Minna Laasonen, vanhempi asiantuntija, puh 030 395 5132
Jussi Matilainen, teknologiapäällikkö, puh 030 395 5143