24.4.2015 13.00
Ajankohtaista, Projektit

Fingrid Oyj ja Empower PN Oy allekirjoittivat urakkasopimuksen Vajukosken sähköasemahankkeesta

Fingrid Oyj ja Empower PN Oy allekirjoittivat huhtikuussa urakkasopimuksen Vajukosken sähköaseman uuden muunnon lisäämisestä ja aseman kiskojärjestelyjen toteuttamisesta.
Sopimuksen arvo on noin 5,9 miljoonaa euroa. Investointi parantaa merkittävästi Lapin alueen kantaverkon käyttövarmuutta.
Vajukosken sähköasema on Lapin kantaverkon kannalta erittäin merkityksellinen, koska siihen liittyy paljon vesivoimaa sekä kaivosteollisuutta. Vajukosken asemalta on myös Ivalon sähköaseman kautta yhteys Norjan kantaverkkoon.

Hanke käynnistyy keväällä 2015 rakennustöillä, jota syksyllä seuraavat laitteiden asennustyöt. Uudelle muunnolle rakennetaan uusimpien vaatimusten mukainen suojabunkkeri. Myös aseman valvomorakennusta laajennetaan. 110 kV asemalle rakennetaan toinen pääkisko sekä tehdään laitevaihtoja. 220 kV aseman pääkisko jaetaan erottimilla kahteen osaan.
Hankkeen 110 kV osuus otetaan käyttöön loppuvuodesta 2015, ja 220 kV osuus toukokuussa 2016.

Muuntaja siirretään Vajukosken sähköasemalle erillisessä urakassa Kalajoelta alkuvuodesta 2016. Kalajoen muuntaja vapautui käytettäväksi, koska 220 kV kantaverkko korvataan länsirannikolla uusilla 400 kV yhteyksillä.

asemahankkeen projektipäällikkö Petri Hämäläinen, puh. 030 395 5246
muuntajasiirron projektipäällikkö Daniel Kuosa, puh. 030 395 5145