11.7.2013 09.40

Fingrid esittelee Hyvinkään asuntomessuilla muotoilupalkittua peltopylvästä

Suomen kantaverkkoverkkoyhtiö Fingrid esittelee Hyvinkään asuntomessuilla muotoilupalkittua peltopylvästä pienoismallien avulla. Hyvinkäältä löytyy myös ensimmäinen aito peltopylväs, joka kohosi Hyvinkään asuntomessualueen läheisyyteen vuoden alussa. Uusi pylväs on osa rakennettavaa Nurmijärven, Hyvinkään ja Hikiän välistä voimajohtoprojektia.
Hyvinkään asuntomessualueen lähelle pystytetty peltopylväs on kehitetty yhteistyössä muotoilutoimisto Muotohiomo Oy:n kanssa ja sille on myönnetty vuonna 2012 teollisen muotoilun Fennia Prize Grand Prix -palkinto. Palkintoraati kiitti Fingridiä muotoilun hyödyntämisestä innovatiivisesti ja ennakkoluulottomasti osana välttämätöntä infrastruktuuria.

Peltopylvään suunnittelussa on pyritty minimoimaan pylväistä maanviljelylle aiheutuvat haitat ja parantamaan työturvallisuutta. Pylvään läheisyydessä koneilla työskentely onnistuu perinteisiä harustettuja pylväitä vapaammin. Monet maatalouskoneet mahtuvatkin kulkemaan voimalinjan jalkojen välisestä aukosta. Pylvään jalustoja ympäröivät suojakaiteet estävät mahdolliset törmäykset jalustaan.

Hyvinkään lisäksi uusia peltopylväitä löytyy jo Ulvilan ja Pomarkun väliseltä osuudelta osana Ulvilan ja Kristiinankaupungin välistä voimajohtotyömaata. Seuraavat peltopylväät nousevat Forssan ja Hikiän, sekä Hirvisuon ja Siikajoen välisille johto-osuuksille. Tulevaisuudessa peltopylväitä käytetään kaikilla uusilla Fingridin johtotyömailla sellaisilla peltopaikoilla, mihin ne maaston puolesta soveltuvat.

Peltopylvään tiedot:
  • Korkeus:  31 - 35 metriä
  • Pituus:  7 - 10 metriä
  • Leveys:  14 metriä
  • Perustukset: Nelijalkainen pylväs ankkuroidaan maahan yhteensä 24 tonnin betonielementeillä.

Palkittu 400 kilovoltin pylväsmalli on saanut myös "pikkuveljen". Vastaavanlainen pylväs 110 kilovoltin voimajohdolle on jo läpäissyt testit, ja ensimmäiset pienemmät peltopylväät pystytetään suunnitelmien mukaan vuoden 2013 lopulla Varkauden ja Kontiolahden väliselle johto-osuudelle.

Ensimmäinen maastoon pystytetty peltopylväs löytyy osoitteesta Rantakulmantie 134, Hyvinkää. Sen pienoismalliin voi tutustua Hyvinkään asuntomessuilla 12.7. - 11.8.2013 Fingridin ulkonäyttelyosastolla.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 030 395 5129 tai 040 502 7333