21.6.2012 13.00

Fingrid jatkaa kansainvälisen vertailun kärjessä

Fingrid sijoittui kärkeen kansainvälisessä ITOMS (International Transmission Operations and Maintenance Study) vertailussa jo yhdeksännen kerran peräkkäin. Kustannustehokkuudessa sijoituksemme laski hieman, koska turvallisuuden ja käyttövarmuuden varmistamiseen on satsattu paljon viime vuosina kunnostamalla voimajohtopylväiden harusrakenteita ja tämä kustannus kuvastuu tuloksissa. Ensimmäinen kantaverkkoalan kansainvälinen kunnossapitovertailu järjestettiin 18 vuotta sitten, ja sen jälkeen toiminnan laatua, tehokkuutta ja taloudellisuutta on vertailtu kahden vuoden välein. Kyseessä ei ole kilpailu kantaverkkotoiminnan paremmuudesta, vaan tavoitteena on etsiä parhaita toimintatapoja ja -menetelmiä sekä ottaa oppia muista yhtiöistä.  Kansainvälisen vertailututkimuksen on toteuttanut UMS Group Inc. Tutkimuksessa on vertailtu kantaverkkoyhtiöiden verkon kunnossapidon laatua ja kustannuksia. ITOMS vertailu pidetään alan yhtenä arvostetuimmista vertailututkimuksista.

Vuoden 2010/11 vertailuun osallistui 27 yhtiötä ympäri maailmaa. Tutkittavista kantaverkkoyhtiöistä kymmenen oli Euroopasta, seitsemän Pohjois- ja Etelä-Amerikasta, kuusi Australiasta/Uudesta-Seelannista ja neljä Aasiasta/Afrikasta.

Huolimatta siitä, että vertailuryhmän kustannustehokkuus oli parantunut yli 10 % edellisestä kerrasta, Fingrid menestyi sekä sähköasema- että voimajohtokunnossapidon arvioissa. Osa-alueita, joissa Fingrid pärjäsi erityisen hyvin, oli katkaisijoiden kunnossapito ja johtokatujen kasvuton käsittely. Molemmilla osa-alueilla laatu oli erittäin korkealla tasolla samalla kun kustannukset oli vertailuryhmän alhaisimmasta päästä.

Selitys Fingridin hyvään menestymiseen ITOMS vertailuissa löytyy yhtiön valitsemista toimintamalleista ja  pitkälle kehittyneiden tietojärjestelmien tehokkaasta hyödyntämisestä. Kantaverkkotoiminta yhtiöitettiin voimayhtiöissä kansainvälisen sähkömarkkinakehityksen alkuvuosina, minkä seurauksena kilpailuttaminen ja keskittyminen ydinosaamiseen ovat tuoneet merkittäviä säästöjä. Yhtiön palveluiden laatu on korkea, sillä käyttöhäiriöiden ja keskeytysten määrä on Suomessa matalalla tasolla.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 040 502 7333 tai
projektipäällikkö Marcus Stenstrand, puh. 040 592 3588