8.4.2010 00.00

Merikaapelin suuntaaja-aseman rakennustyöt alkavat Raumalla

Suomen ja Ruotsin välisen uuden tasasähkösiirtoyhteyden (Fenno-Skan 2) rakennustyöt alkavat Rauman sähköasemalla huhtikuussa. Hanke valmistuu aikataulun mukaan loppuvuodesta 2011. Hanke parantaa selvästi pohjoismaisten sähkömarkkinoiden toimivuutta.

Tasasähkösiirtoyhteyden suuntaaja-aseman kokonaisurakoinnista vastaa Ruotsin ABB. Osajärjestelmien valmistus ja testaus on parhaillaan käynnissä ABB:n tehtaalla Ludvikassa. Urakkaan kuuluvat maanrakennustyöt, uusi venttiilihalli, tasasähkömuuntajat perustuksineen, tasasähkö- ja vaihtosähkökentät kojeineen sekä linkin ohjaus- ja suojausjärjestelmä. Rakennustyöt urakoi Skanska.

Vastapään aseman Ruotsin Finnbölen rakennustyöt alkoivat vuoden 2010 maaliskuussa. Fenno-Skan 2 merikaapelihanke on edennyt hyvin aikataulussa. Viime vuoden lopulla nostettiin Rihtniemen ja Rauman välisen voimajohdon tehoa ja vaihdettiin elektrodit Pyhämaan Lautakarissa. Ruotsin voimajohtoyhteys on rakenteilla Dannebon ja Finnbölen välille.

Merikaapelin tuotanto alkoi viime vuoden lopulla Norjan Haldenissa. Fenno-Skan 2 on valmistuessaan 800 megawatin ja 500 kilovoltin sähkön siirtoyhteys Suomen ja Ruotsin välillä. Yhteys toteutetaan tasasähköyhteytenä. Sen kokonaispituus on noin 270 kilometriä, mistä varsinaisen merikaapelin osuus on noin 200 kilometriä. Laajennus toteutetaan Fingrid Oyj:n ja Svenska Kraftnätin yhteistyönä. Hanke lisää maiden välistä sähkönsiirtokapasiteettia 40 prosenttia.

Timo Kiiveri, projektipäällikkö, p. 030 395 5121