19.5.2009 00.00

Käyttöhäiriöitä kantaverkossa

Kevät eteni hyvin pitkälle lähes häiriöttömänä sähkönsiirtona. Vappuviikon maanantaina tapahtui sekä Pohjanmaalla että Satakunnassa teknisestä syystä aiheutuneet häiriöt, joiden seurauksena kymmeniä tuhansia talouksia oli vailla sähköä pääosin n. 20 minuuttia.

Pohjanmaata koskettanut häiriö sai alkunsa ukkosköydettömän Utterbråta-Kruunupyy haarajohdon viasta ja levisi laajemmalle 110 kV kantaverkkoon relesuojauksen toiminta-aikojen pitkittyessä. Satakunnassa Ulvilan sähköasemalla tapahtui häiriö muuntajien kytkentöjen yhteydessä, lopullista syytä häiriöön selvitetään edelleen. Pohjanmaan häiriössä n. 30 000 taloutta oli vailla sähköä, vastaava luku Satakunnassa oli n. 45 000.

Vappuaattona aiheutui häiriö Espoo-Hyvinkää 400 kV johdolla, koska voimajohdon alla olevaa nosturia testattaessa se meni liian lähelle jännitteistä johdinta. Häiriössä ei onneksi tapahtunut henkilövahinkoja, mutta nostokalusto kärsi pahoja vahinkoja. Itse kunkin yhtiön on hyvä muistuttaa omalla verkkoalueellaan työskenteleviä tarvittavista varoetäisyyksistä johtoihin.

Kaksi viimeisintä merkittävää häiriötä tapahtui Espoossa - eri asemilla tosin. Ensimmäinen häiriö sattui Suomenojalla kytkentöjen yhteydessä, väärien kiskokatkaisijan releasetteluiden vuoksi, ja toinen kytkentöjen yhteydessä Leppävaaran 110 kV asemalla, inhimillisen erehdyksen seurauksena. Kummassakin tapauksessa monivaiheisen oikosulun aiheuttama jännitekuoppa näkyi laajalla alueella Etelä-Suomessa, aiheuttaen katkoksia mm. teollisuudessa.

Lisätietoja: Arto Pahkin, puh. 030 395 4315