Poikkeuksellisen lämmin talvi näkyy sähkönkäytössä

Kuluva talvi on ollut poikkeuksellisen leuto. Lämpimät säät ovat vaikuttaneet sähkönkäyttöön, joka oli tammi-maaliskuussa 2,6 prosenttia pienempi kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan, ilmenee Energiateollisuus ry:n (ET) pikatilastosta. Maaliskuussa oli pakkasia kuitenkin myös etelässä, ja maaliskuun sähkönkäyttö nousi yli prosentin vuoden 2007 maaliskuuhun verrattuna. Sähkön käytön keskimääräiseksi vuosikasvuksi ennustetaan 1,2 prosenttia vuoteen 2020 asti. Viimeisten 12 kuukauden aikana Suomessa on käytetty sähköä 89,7 TWh, mikä on 0,1 prosenttia enemmän kuin edeltävänä 12 kuukauden jaksolla. Viimeisten 12 kuukauden sähköstä katettiin sähkön ja lämmön yhteistuotannolla (CHP) 29,5 prosenttia, ydinvoimalla 25,1 prosenttia, vesivoimalla 16,1 prosenttia, lauhdutusvoimalla 13,8 prosenttia ja tuulivoimalla 0,3 prosenttia. Nettotuonnin osuus oli 15,2 prosenttia.

Talven huipputeho 4.1.

Kuluvalla talvikaudella ei ollut viimevuotisen tapaista pitkää ja kovaa pakkasjaksoa. Tämän talven huipputeho mitattiin perjantaina tammikuun 4. päivä klo 17-18, jolloin tunnin keskiteho oli 13 763 MW. Se oli 1 151 MW vähemmän kuin sähkönkulutuksen tähänastinen suurin huipputeho, viime vuoden pakkasilla 8.2.2007 klo 7-8 saavutettu 14 914 MW. Talven aikana lähelle saavutettua huipputehoa päästiin myös marraskuun lopussa ja joulukuun puolivälissä.

Talven huipputunnin aikana sähkön ja lämmön yhteistuotantoa oli käytössä 4 550 MW, ydinvoimaa 2 728 MW, vesivoimaa 2 097 MW, lauhdutustuotantoa 1 282 MW ja tuontisähköä 3 056 MW. Tuulivoimaa saatiin 50 MW.

Lähde: Energiateollisuus