18.2.2008 00.00

Fingrid mukana Farmari2008-messuilla Lahdessa kesällä

Fingrid on jälleen mukana kesän suurtapahtumassa Farmari-messuilla, jotka pidetään tänä vuonna Lahdessa 31.7. - 3.8. 2008. Kantaverkkoyhtiö Fingrid haluaa messutapahtumassa kertoa ajankohtaisista voimajohtohankkeista maanomistajille ja muille messukävijöille.  Fingrid on ollut tapahtumassa mukana jo useana kesänä. Tapahtuman tärkeimmäksi merkitykseksi on noussut mahdollisuus tavata kasvokkain maanomistajia ja käydä keskusteluja esimerkiksi johtoalueiden moninaiskäytöstä ja rakennushankkeista. Fingridin voimajohtoja risteilee yksityisillä mailla noin 14 000 kilometriä. Valtakunnallisesti kyse on noin 70 000 tilasta. - Katsomme, että meidän pitää olla lähellä ihmisiä ja valmiita kertomaan toiminnastamme. Tyypillisiä asioita jotka askarruttavat maanomistajien mieltä ovat maan käyttö voimajohtoalueilla, millaisia lupia tarvitaan esimerkiksi risteävien teiden rakentamiseen. Myös ympäristöasiat kiinnostavat ihmisiä, kertoi Fingridin maankäyttöpäällikkö Ilkka Alm Lahdessa tänään.
Maanlaajuisesti toimivan kantaverkkoyhtiön yhteys maaseutuun on muutoinkin luonnollinen. Yhteiskunnan sähköistyminen ja teknologian kehitys ovat helpottaneet fyysistä työntekoa maaseudulla. Kehityksen myötä sähkön käyttövarmuus on tullut entistä tärkeämmäksi kaikelle elinkeinolle. Yhtiön tehtävänä on turvata sähkön käyttövarmuus kantaverkossa, jotta valot pysyvät päällä valtakunnassa.
Yhtiön omistuksessa on Suomen kantaverkko ja kaikki merkittävät ulkomaanyhteydet. Voimajohtoja on yhteensä 14 000 kilometriä ja sähköasemia 106. Fingridin asiakkaina on sähköntuottajia, suurteollisuusyrityksiä sekä alue- ja jakeluverkonhaltijoita. Lisätietoja:
Maankäyttöpäällikkö Ilkka Alm, p. 0400 442 405
Viestintäpäällikkö Tiina Miettinen, p. 0400 758 193