6.5.2008 00.00

Fingrid käynnistää Inkoo-Karjaan voimajohdon suunnittelun

Kantaverkkoyhtiö Fingrid käynnistää Inkoon ja Karjaan välille sijoittuvan toisen 110 kilovoltin voimajohdon suunnittelun. Länsi-Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rannikkoseudun sähkönkulutuksen kasvu asettaa tarpeita vahvistaa kantaverkkoa alueella.Inkoon ja Karjaan sähköasemien välillä on 1970 -luvulla rakennettu 110 kilovoltin voimajohto. Karjaan seudun ja laajemmin koko Hankoniemen alueen sähkö siirretään pääosin tämän Inkoon ja Karjaan välisen johdon kautta. Karjaalle on lisäksi siirtokyvyltään heikommat johtoyhteydet Virkkalasta ja Kemiöstä. Länsi-Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rannikkoseudun sähkönkulutus jatkaa ennusteiden mukaan kasvuaan. Jotta alueen sähköverkon käyttövarmuus ja siirtotarpeet voidaan myös tulevaisuudessa täyttää, alueen kantaverkkoa on tarpeen vahvistaa uudella 110 kV voimajohdolla Inkoosta Karjaan sähköasemalle, kerrotaan Fingridistä. Uusi noin 17 kilometrin pituinen voimajohto on tarkoitus rakentaa nykyisen voimajohdon rinnalle. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat yhteensä noin neljä miljoonaa euroa. Maanomistajiin otetaan yhteyttä Fingrid ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä kaikkiin maanomistajiin, sillä maaston tutkimustyöt on tarkoitus käynnistää  kesällä edellyttäen että Etelä-Suomen lääninhallitus myöntää Fingridille tätä varten tutkimusluvan. Suunnittelun jälkeen Fingrid aikoo hakea valtioneuvostolta tarvittavien maiden lunastuslupaa kuluvan vuoden loppuun mennessä. Mikäli valtioneuvosto myöntää lunastusluvan, voimajohdon rakentaminen aloitetaan reilun vuoden päästä syksyllä 2009.
Lisätietoja
suomenkieliset tiedustelut/ projektipäällikkö Antti Linna, puh. 030 395 5168 tai 040 522 7124
ruotsinkieliset tiedustelut/ kunnonhallintapäällikkö Marcus Stenstrand, puh. 030 395 5172 tai  040 592 3588