1.11.2007 00.00

Fingridin uusi siirtoyhteys Olkiluodosta Huittisiin otettiin käyttöön

Kantaverkon merkittävä 400 kilovoltin (kV) siirtoyhteys Olkiluodosta Huittisiin otettiin käyttöön 26.10.2007. Yhteensä noin 36 miljoonaa euroa maksaneen hankkeen aikana uutta voimajohtoa rakennettiin eri johtojärjestelyineen lähes 100 kilometriä.

Kantaverkkoa on vahvistettu uudella siirtoyhteydellä Olkiluodosta Huittisiin. Yhteys mahdollistaa uuden Olkiluodon laitosyksikön liittämisen verkkoon ja tuotetun sähkön siirtämisen voimalaitokselta kulutukseen. Samalla tehdyt järjestelyt varmistavat nykyisten laitosyksiköiden verkkoliityntöjä.

Olkiluodon voimalaitokselta lähti aiemmin kolme 400 kV johtoa läheisille sähköasemille. Nyt johtoja on kuusi. Kolmannen laitosyksikön valmistumiseen saakka lisäjohtojen avulla pienennetään kantaverkon siirtohäviöitä.

Hanke oli kokonaisuus, johon kuului varsinaisen, noin 65 kilometrin pituisen johtoyhteyden rakentamisen lisäksi useita osaprojekteja, mm. Olkiluodon ja Huittisten kytkinlaitosten rakentaminen, Olkiluodon vanhan kytkinlaitoksen laajennus, johtojärjestelyjä Olkiluodon, Eurajoen Junnalan ja Lapijoen välillä sekä muutostöitä 110 kV kaksoisjohdolla Olkiluoto - Rauma.

Eurajoen Lapijoelle, E8-tien varrelle rakennettiin maisemapylväikkö, joka valaistiin LED-valotekniikkaa käyttäen. Valaistus tekee kahdesta identtisestä 400 kV pylväästä kokonaisuuden, joka muodostuu kahdeksasta pystysuorasta valojuovasta.

Varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, 030 385 5129 tai 040 502 7333