18.4.2007 00.00

Auringon haalistamat Sinikurjet kirkastuvat maalin avulla

Espoon eritasoliittymän maamerkki, Fingridin 400 kilovoltin (kV) voimajohto-pylväikkö, "Sinikurjet", saa auringon haalistaman pintansa kirkasteeksi uuden sinisen maalikerroksen. Pylväiden maalausurakka käynnistyy torstaina 19.4.

Turun väylän ja Kehä kolmosen risteyksessä, Espoon eritasoliittymässä olevan kolmen voimajohtopylvään muodostaman kokonaisuuden on suunnitellut professori Antti Nurmesniemi  vuonna 1995. Sääolosuhteet, lähinnä auringonpaiste, ovat vuosien aikana haalistaneet Sinikurjiksi nimettyjen pylväiden syvänsinisen värin, joten ne kirkastetaan maalaamalla.

Maalausurakka kestää kolmisen viikkoa. Torstaina 19.4. käynnistyy pylväiden suojapeitteiden asennus perustusten turvatasolle saakka. Ensi viikon maanantaina alkaa varsinainen maalaus, johon kuuluu suihkupuhdistus (ns. "hiekkapuhallus"), pohjamaalaus, varsinainen maalaus ja kaksinkertainen lakkaus. Maalauskäsittelyn uskotaan pitävän värityksen kuosissaan seuraavat viisitoista vuotta.

Maalauksen urakoi FSP Finnish Steel Painting Oy. Maalauskäsittelyn kustannukset
ovat yhteensä noin 80 000 euroa.

Eero Honkavaara, 030 395 5110 tai 040 501 8257

Julkaisukäyttöön tarkoitettua kuvamateriaalia Sinikurjista saa tarvittaessa kuvatoimittaja Eija Eskeliseltä, puh. 030 395 5252, 0400 204 458 tai eija.eskelinen(at)fingrid.fi.