12.8.2005 00.00

Saksalaisyritys urakoi 400 kilovoltin voimajohdon Ulvilasta Kangasalalle

Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj ja saksalaisyritys SAG Energieversogrungslösungen Gmbh ovat tehneet sopimuksen voimajohdon rakentamisesta Ulvilasta Kangasalalle. Urakan arvo on noin 23 miljoonaa euroa.

Uuden 129 kilometrin pituisen 400 kilovoltin (kV) johdon rakentamisen lisäksi urakkaan kuuluu muutostöitä nykyiseen verkkoon. Noin 65 kilometrin osuus Kokemäen Sääksjärveltä Nokian Meloon tehdään nykyistä voimajohtoaluetta leventämällä. Valtioneuvosto on myöntänyt11.8.2005 lunastusluvan johdon tarvitsemille maa-alueille. Rakentaminen käynnistyy Kangasalassa perustustöillä, jotka alkavat alkusyksyllä. Johto valmistuu kesällä 2008.

Kangasalan ja Lentolan välillä tehdään myös pylvästöitä vielä tämän vuoden aikana. Tampereen eteläpuolelle, mm. Helsinki-Tampere moottoritien ylityskohdalle, pystytetään pylväitä ensi vuoden alussa. Johto-osuus Sääksjärveltä Meloon rakennetaan vuosien 2006-07 aikana, osuuden perustustyöt alkavat ensi keväänä.

Fingrid ottaa yhteyttä voimajohtoalueiden maanomistajiin tarvittavan puuston poiston järjestämiseksi. Tavoitteena on poistaa puut pääosin vielä tämän vuoden aikana. Karttaliite liitetiedostona.

Projektipäällikkö Ritva Laine 040 543 3029
Paikallisvalvoja Kari Lindholm 040 519 5084