4.6.2004 00.00
Lehdistötiedotteet

Fingridin uusi suurmuuntaja kuljetetaan maanantaina 7.6 erikoismaantiekuljetuksena Hiirolasta Visulahden sähköasemalle

Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj rakentaa parhaillaan Mikkelin koillispuolelle Visulahden 400/110 kilovoltin (kV) muuntoasemaa. Asemalle kuljetetaan maanantaina 7.6 uusi suurmuuntaja. Kuljetuskalustoineen lähes 380 tonnia painavan muuntajan kuljetus aiheuttaa reitin varrella erityisjärjestelyjä liikenteessä.

Visulahden muuntoasemalle rakennetaan 400 kV ja 110 kV kytkinlaitokset ja 400/110 kV verkkomuuntaja. Aseman muuntajan kautta syötetään Mikkelin seudun 110 kV verkkoa ja parannetaan kantaverkon käyttövarmuutta. Asema valmistuu lokakuussa.

Uusi muuntaja on matkannut ABB Ludvikan tehtaalta Ruotsista Norrköpingin kautta laivalla Porin Mäntyluotoon, jossa se on siirretty rautatiekuljetukseen. Mäntyluodosta kuljetus tulee rautateitse sunnuntai-iltana Hiirolaan. Kuljetuskuntoon purettuna muuntajalla on pituutta 11,7, leveyttä 3,5 ja korkeutta 4,6 metriä. Painoa laitteella on kuljetuskalustoineen liki 380 tonnia.

Muuntaja siirretään Hiirolasta Rämälän kylässa sijaitsevalle sähköasemalle maantiekuljetuksena maanantaina 7.6. tietä 72 pitkin. Kuljetuksen hoitaa Kuljetusneliö Oy. Erikoiskuljetus aiheuttaa kuljetusreitillä lyhyitä muun liikenteen katkoksia, koska kuljetusajoneuvo ajaa matkan keskimäärin kävelyvauhtia.

Projektipäällikkö Martti Heinonen, 030 395 5124 tai 040 519 5061, Fingrid Oyj
Timo Riiho, 0400 631 677, Kuljetusneliö Oy